Sov – och lev längre

HÄLSA

Gå och lägg dig lite tidigare i kväll – det kan förlänga ditt liv.

De som sover mindre än sex timmar per natt dör tidigare, enligt en ny studie.

Svårigheter att sova eller bara en kvällspigg soffpotatis som inte orkar gå och lägga dig?

Då är det nog bäst att du försöker ändra dina vanor. Studier vid universitetet i Warwick och Federico II University Medical School i Neapel, Italien, har hittat tydliga bevis på att för lite sömn hänger ihop med för tidig död.

Högre dödsrisk

Forskarna upptäckte att de som sov mindre än sex timmar per natt löpte 12 procent högre risk att dö före 65 års ålder jämfört med de som sov sex till åtta timmar per natt.

I studien undersöktes sömnvanorna hos totalt 1,3 miljoner personer. Tidigare studier har visat att för lite sömn är kopplat till hjärtsjukdomar, högt blodtryck, övervikt, typ 2 diabetes och högt kolesterol.

Sov inte för mycket

Men för mycket sömn tycks inte heller vara bra. De som sov mer än nio timmar per dygn löpte hela 30 procent högre risk att dö tidigt, något som är raka motsatsen till en annan studie som nyligen publicerades i medicinska tidskriften Sleep found, som visar att de som sover mer än 10 timmar per natt hade högre chans att leva till 100 år.

Den optimala sovlängden är mellan sex och åtta timmar per natt.

Testa dig själv: Sover du för lite?

Lär dig sova bättre med Sömnklubb.se

KBT-tjänsten på nätet för dig med sömnproblem.

Bli medlem här!

Petra Weiss

ARTIKELN HANDLAR OM

Sömn