Fem hälsofördelar med yoga

Foto: Colourbox
Yoga har blivit allt mer populärt de senaste åren och det är inte så konstigt. Här är fem hälsofördelar som du kan få av att träna yoga.
HÄLSA

Yoga har blivit allt mer populärt de senaste åren.
Och med fördelar som bättre kroppskontroll, bättre sömn och ett stärkt självförtroende är det inte så konstigt att allt fler hoppar på trenden.
Om du tillhör de som ännu inte vågat dig ner på yogamattan är här fem hälsofördelar som kanske kan få dig att våga testa på den populära träningsformen i sommar.

Yoga och meditation är en träningsform som blivit allt mer populär de senaste åren. Från att det bara var några inbitna yogisar som körde har träningstrenden exploderat och i dag finns en rad olika yogastudios runt om i landet och minst lika många olika former av yogapass att prova på. Och det är inte så konstigt att yogan blivit så populär. Yogan handlar nämligen inte bara om att bli smidig och få bättre kroppskontroll – du får också koll på din andning och förhoppningsvis ett lugnt och stillat sinne.
Här hittar du fem härliga hälsofördelar med yoga som kan göra det värt att hoppa på träningstrenden.

Stärker självförtroendet

Trodde du inte att du skulle klara av att sitta med benen i kors i 10 minuter på rad? Nej, så kan det faktiskt känna för många av oss första gången vi testar på yoga. Men övning ger färdighet som det heter och det fina är att yoga kopplar ihop kropp och sinne på ett speciellt sätt vilket gör att du efter ett tag kommer känna tacksamhet till vad du faktiskt klarar av – särskilt när du lär dig bemästra någon av alla de positioner du trodde var omöjliga, det skriver Elle.
Det fina är att i takt med att du känner dig starkare kommer du också att utstråla bättre självförtroende – helt klart en hälsofördel.

Väljer mer hälsosam mat

Brukar du koppla samman yogisar med personer som lever hälsosamt även i övrigt? Det är inte så kontigt. Yoga sägs nämligen öka medvetenheten vilket kan få frekventa yogisar att tänka till en extra gång innan de stoppar i sig mängder av socker och tillsatser. De som tränar yoga sägs också vara bättre på att skilja på hunger och sug och känsloäta i mindre utsträckning än andra, enligt en artikel från Harvard Medical School.

Stressa ner

Och det är inte bara när det gäller kosten de som utövar yoga blir mer medvetna utan även när det gäller att tyda kroppens signaler och hur du löser problem och jobbiga situationer. Något som enligt en studie från Harvard också gör att du får lättare att stressa ner.

Bättre sömn

Många av oss har problem med sömnen. En del har svårt att somna och andra vaknar flera gånger per natt. De flesta som tränar vet att man ofta sover bättre efter ett träningspass och yoga är inget undantag. Något en studie från 2011 visade.

Får mindre ont

De flesta av oss har någon gång upplevt smärta i kroppen. Oavsett om det handlar om migrän, problem med ryggen, ett trasigt knä eller eller en axel som krånglar. Även om det kan kännas svårt att börja träna när man har ont så kan faktiskt yoga vara en bra smärtlindring vid till exemple ryggont eller migrän. Kombinationen med andningen, meditationen, styrkan och stretchen hjälper nämligen till att lindra olika typer av smärta, enligt flera olika studier.

Källa: Måbra, Elle, Lifehack

ARTIKELN HANDLAR OM

Yoga

Hälsa

Lifehacks