”Man ska aldrig utesluta alla kolhydrater”

HÄLSA

GI-experten Ulrika Davidsson chattade med läsarna

Ulrika Davidsson.

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag är på plats!

Anders säger: Vad handlar GI om ? Någon sa till mig att det var att äta fet mat men inget socker...

Ulrika Davidsson säger: Hej, det handlar om att äta rätt slags kolhydrater som har ett lågt Glykemiskt Index. Kolhydrater som stannar länge i magen och inte påverkar blodsockret så snabbt, tex. fullkornsprodukter, osötad mat mm.

jasåjaha säger: hej!

vilka livsmedel innehåller mindre kolhydrater? Har bestämt mig för att käka mat med mindre kolhydrater men har ingen aning om vilken sorts mat det kan vara.

Ulrika Davidsson säger: Försök att undvika alla snabba kolhydrater som vanlig pasta, potatis, snabbris, sötade flingor, godis och kakor. Satsa istället på bönor, linser, fullkornsprodukter, råris mm. Tänk också på att äta mycket protein och mycket grönsaker. Hälsningar Ulrika

säger: Hej! Det är så att jag har funderat mycket på att börja äta gi-mat, men sen är det så att jag är glutenintollerant och jag vet sen innan att glutenfritt bröd har ett väldigt högt gi-värde. Vad kan jag äta istället? Hur gör jag eftersom jag inte kan få tag på något fullkornbröd eller fullkornspasta tex?

Ulrika Davidsson säger: Ja, det finns inga goda glutenfria bröd som jag känner till som dessutom har låt GI. Om du kan äta havre så kan du titta efter ett havrebröd och jag vet att du hittar ett jättegott havrekex som heter Nairns på www.dietshop.se. Där kan du också handla glutenfri pasta och en helt underbar havrepasta. Hälsningar Ulrika

poa säger: Hej! jag har ätit enligt GI metoden i två månader, Har nu fått flera gallstensanfall och undrar ifall det kan bero på maten jag äter då det är mycket ägg, bacin osv Tack Poa

Ulrika Davidsson säger: Jag tycker att du ska kolla upp detta. Om det är så att du har ätit mycket fet mat och fett och har en nedsatt funktion i din galla så kan det vara orsaken till dina problem. Dra ner på fettet och satsa på att äta fleromättade fetter i form av olivolja, rapsolja, nötter, avokado och oliver. Hälsningar Ulrika

Fredde22 säger: Hej! Jag läste precis att kaffe kan hjälpa till för de som vill gå ner i vikt. Jag vill dock öka i vikt (lång och smal)... jag dricker dock en hel del kaffe.. bör jag sluta med det och skulle det göra någon större skillnad?

Ulrika Davidsson säger: Kaffe ska man begränsa i sin kost vare sig man vill gå upp i vikt eller ner i vikt. Den enda tidspunkten man kan dricka kaffe för att öka förbränningen är på morgonen innan frukost. Du kommer nog inte gå upp i vikt om du slutar med kaffe men du kan göra det av andra hälsoskäl...Hälsningar Ulrika

Kristina säger: Är GI-metoden bra för oss som idrottar mycket? Kan det höja vår prestationsförmåga?

Ulrika Davidsson säger: Absolut! Mat med lågt GI ger definitivt en bättre prestation både vid lågintensiv träning och explosiva sporter. Du ska däremot inte avstå eller begränsa kolhydrater när du tränar explosiva träningspass eller väldigt intensiva träningar. Hälsningar Ulrika

säger: Om man helt hoppar över kolhydraterna, kommer man isåfall få ett ännu tydligare resultat av viktnedgång?

Ulrika Davidsson säger: Hej, man ska aldrig utesluta alla kolhydrater i en kost. Vad du kan göra med gott resultat är att äta ca 20 g kolhydrater/dag. Då kommer du få en större viktnedgång och en bra kick för att sedan äta kolhydrater med lågt GI. När du äter 20 g kolhydrater/dag så ska dessa komma från grönsaker. Hälsningar Ulrika

Åsa säger: jag undrar hur det är med ägg. man har ju alltid hört att man inte ska äta så mycket ägg. Sen jag började med GI (Turbostarten för 1 vecka sen) så har jag ätit minst 1 ägg om dagen.

Ulrika Davidsson säger: Visst kan du äta ägg!! Det är en perfekt proteinkälla och ska ätas mycket och ofta. Rådet som kom på 70-talet där man sa att man fick högt kolesterol om man åt mycket ägg finns ingen sanning i. Idag finns flera forskningsrapporter där man bevisar motsatsen. Hälsningar Ulrika

E säger: Hej! Är det ok att äta havregrynsgröt till kvällsmat?

Ulrika Davidsson säger: Nja...jag tycker att det är bättre att lägga kolhydratintaget på morgonen och lunchen. Se till att du äter fiberhavregryn i såfall...

Lena säger: Hej! Har mitt "konstiga begär" efter GODIS efter maten att göra med att jag äter mat med för högt GI? Jag försöker tänka bort och äta mer fullkorn(som egentligen är MKT godare) men ändå så är lilla godistarmen i gång och SKRIKER efter godsaker! Vad göra??

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag tror att du äter fel slags frukost eller fel slags kolhydrater. Se till att du äter ordentliga portioner och satsa på att äta mycket protein, fett och grönsaker. Använd sedan kolhydraterna som ett tillbehör. Det finns inget annat sätt än att sluta med socker i allt för att få stopp på suget! Lycka till.

säger: Är det ok att äta äpplen till mellanmål, och på kvällen? När tycker du? Mvh, Therese

Ulrika Davidsson säger: Hej. Visst, äpplen är en utmärkt frukt! Ät ett par om dagen. Hälsningar Ulrika

säger: Hej Ulrika! Jag skulle vilja veta lite om godis.. Jag behöver inte äta godis men ibland skulle jag vilja äta det för mysfaktorn:) Jag undrar vad som händer i kroppen om jag äter en påse smågodis kanske var tredje vecka? Är det HELT kört med godis? Jag vet att man ska byta till choklad o nötter men nån gång röda o gröna godisar... Om jag nu äter en godispåse med såna godisar vad ska jag tänka på? Inte äta så fet mat, etc?

Tack på förhand/ Lina

Ulrika Davidsson säger: Jag tycker att man ska unna sig godis när man verkligen vill äta det! Satsa på nötter, frön och torkad frukt under veckodagarna och när du väl känner för att ha en riktig mysdag så köp det godis du mest gillar och njut av det! Hälsningar Ulrika

E säger: Hej! Efter hur lång tid ska man ta sitt mellanmål, t ex vilken tid efter lunchen?

Ulrika Davidsson säger: Det är så olika från person till person. Lär känna din kropp och ha alltid något i reserv i väskan eller vid skrivbordet.

Moderator säger: Då var det dags för sista frågan:

Träningsnarkoman säger: Hej jag har problemet att jag har svårt att äta frukost och lunch och sedan äter jag mycket till middag kvällsfika, hur påverkar det min fettförbränning?

Ulrika Davidsson säger: Ja, det är inte bra för förbränningen. Du behöver en ätklocka...Ät en ordentlig frukost, lunch och middag med 2 bra mellanmål så behöver du inte kvällsfikat! Jag tror mycket är en vana och det tar tid att bryta och du måste vilja göra en förändring. Lycka till! Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Tack alla som har chattat - och tack Ulrika Davidsson!

Läs mer: