Är du äpple eller päron?

HÄLSA

Fettet avslöjar dig – vilken kroppstyp är du?

Glöm vågen – ta fram måttbandet i stället!

Midjemåttet har större betydelse för din framtida hälsa än vikten och kan avslöja fallgroparna.

Ta reda på din kroppsform med ett enkelt test.

Den amerikanska läkaren och författaren Marie

Savard påstår i sin nya bok ”Äpplen & päron” (kommer ut i mars) att hon funnit bevis för att kroppsformen i princip avgör en kvinnas hälsotillstånd.

Savard, som baserar sin bok på 30 års egen praktik samt på medicinsk forskning, kan förutsäga en rad livshotande sjukdomar enbart med hjälp av ett måttband.

Alla kvinnor, smala och tjocka, kurviga och spinkiga, är äppelformade eller päronformade.

Din framtida hälsa hänger på vilken grupp du tillhör – och på centimetrarna runt midjan. På den klassiska äppelkvinnan sitter fettet runt midjan och på den klassiska päronkvinnan sitter det runt stuss och lår.

Snällt och farligt fett

Att fettet hamnat där det gör beror på arv, ämnesomsättning och på hormoner. En ”äppelmidja” smyger sig ibland också på med åren, ofta efter klimakteriet.

Fettet finns i två varianter:

Det synliga, dallrande är mjukt och besvärande, men ändå ganska harmlöst och sitter oftast runt rumpan och låren. Det fångar upp och lagrar kostfetter och kan skydda mot olika sjukdomar.

Fettet som lägger sig runt de inre organen är det värre med. Det trycker mot tarmarna, njurarna, bukspottkörteln och levern. Det frisätter dessutom fria fettsyror i blodomloppet och är betydligt mer aktivt än det underhudsfett som finns i päronzonen och är därför kroppens fiende nummer ett.

Ja, äppelformen i sig utgör ett större hälsohot än enskilda faktorer som högt blodtryck, högt kolesterolvärde och rökning.

”Äpplen” lever farligare

– ”Äpplen” löper mer än dubbelt så stor risk för att få hjärtattack som ”päron”, oavsett hur mycket de väger. Päronet, å sin sida, ska se upp med benskörhet, åderbråck och klimakteriebesvär, menar Marie Savard.

Trots att alla studier pekar i samma riktning vill hon inte påstå att päron är bättre än äpplen.

– Äpplen kan vara precis lika friska som päron, allt beror på bukfettet. Varje centimeters ökning av midjemåttet ökar också risken för hjärtsjukdom.

– Mitt råd blir: Sluta bry dig om din vikt. Använd måttbandet i stället. Fokusera på att minska midjemåttet med 5 cm. Det minskar riskfaktorn med 10 procent.

Vågen viktig för BMI

Svenska experter välkomnar den nya boken.

– Ja, även om detta inte är direkt ny kunskap är det viktig information att föra ut. Midjemåttet har en stor betydelse för vår risk för framtida ohälsa i framför allt hjärt-kärlsjukdom. Dock kan man inte ”strunta i vågen”. När man bedömer om en person har en ökad risk för hjärt-kärlsjukdom så ingår både vikten (eller egentligen BMI) och midje/höftmåttet för att få en helhetsbild, säger läkaren Yvonne Linné, Aftonbladets vikt-expert.

Är du i riskzonen?

Läs mer:

Tomas Sjöman