Njut – med förstånd

HÄLSA

Lär dig äta nyttigt ute

När man går på restaurang ska man njuta.

Men ibland vill man göra det utan att midjemåttet tar skada.

Hälsocoachen Anna Paulie ger tipsen för dig som vill äta nyttigt.

Foto: Hälsosam tjej Hälsocoachen Anna Paulie tipsar om de nyttiga restaurangalternativen.

Anna Paulie är legitimerad dietist och licensierad personlig tränare. Hon jobbar bland annat som hälsocoach på TV3:s hemsida.

Här ger hon sina bästa ute-ätar-tips:

Om du äter asiatiskt ska du undvika jordnötssåsen, som är en kaloribomb. Välj hellre ostronsås, sötsur sås eller currysås på buljong.

Har du hamnat på en italiensk restaurang - inrikta dig på förrätterna som ofta är både goda och nyttiga. Marinerade räkor, lufttorkad skinka eller förvällda primörer är bra alternativ. Grillad ost och bruschetta är däremot fulla av kalorier. Hoppa sedan desserten och njut i stället av en riktigt god espresso eller cappuccino med en bit mörk choklad.

Om du äter hamburgare, välj rätt tillbehör. Till köttet skippar du brödet och osten, och väljer i stället en stor blandad sallad utan dressing och en mindre mängd klyftpotatis.

På den grekiska eller turkiska restaurangen väljer du en tomat- eller grönsallad till förrätt. Vill du ha fetaost till kan du be att få halva mängden. Be även om oljan vid sidan av så du vet hur mycket du tar. Välj grillad fisk eller skaldjur till varmrätt.

Bland den svenska husmanskosten är fläsklägg, ångkokt lättrimmad torsk, stekt lax och kokt kyckling betydligt bättre än stekta och panerade rätter. Färsrätter som köttbullar och pannbiff ska du välja bort. "Helt" kött är att föredra framför dem.

För dig som vill äta nyttigt

Läs mer:

Aftonbladet ([email protected])