– Är det bra att träna 7 dagar i veckan?

HÄLSA

Petra Thorén chattade om träning med läsarna

nybörjaren säger: Vad anser du om att ta proteinpulver som nybörjare? Vad gör proteinpulvret egentligen?

   Petra Thorén säger: Hej! Proteinet fungerar som byggklossar i kroppen - vilket innebär att de är nödvändiga att få i sig. Men som nybörjare, och i de flesta andra fall också, räcker det absolut med den mängd som man får via kosten. Äter du kött, fisk, bönor, ägg etc så får du i dig tillräckligt och behöver inte alls komplettera med pulver.

Johanna säger: Hej Petra! Hur länge tar det innan man börjar se resultat? Har tränat nu i ca 5 veckor, äter hälsosamt, ca 1500kcal om dagen, tränar 4ggr i veckan. Äter bra protein, inga snabba kolhydrater, fetter från växtriket. Men jag ser inga resultat av detta :( Har du några tips till mig? Mvh. Johanna :)

   Petra Thorén säger: Du kanske inte ser resultat, Johanna, men känn efter! Är du inte piggare, orkar mer, starkare? Sitter kläderna kanske lite skönare/lösare. Gå mer på de resultaten än just kilona. Sedan är det ju så att muskler väger mer än fett så ibland kan man just uppleva det som du säger att man står still på vågen. Men det kan ändå vara så att man minskar i storlek. Så hav tålamod!

Fit for fight! säger: Om man inte orkar gå till ex. gymmet o träna, är det bra att gå en långpromenad ex. 5 km i rask takt? Alltså kan man räkna det som ett pass?

   Petra Thorén säger: Självklart! Varenda gång som du rör på dig sätter du fart på förbränningen. Orkar du inte gå på gymmet är en rask promenad, gärna i kuperad terräng, en jättebra ersättning. Och så får du frisk luft på köpet!

lotta säger: Hej! Jag tränar ganska mycket, 4-6 blandade pass i veckan tex. spinning, step och jogging och har gjort så i snart ett år och jag vill kalla mig själv vältränad! Min fråga till dig är varför jag svettas så mycket? Är det normalt att ha en pöl runt step-brädan efter bara tio minuter? Till saken hör att jag svettas utan att vara särskilt ansträngd... Det är nästan så illa att jag skäms för att träna bland folk. Har hört att man kan svettas mer ju mer vältränad man är, kan detta stämma? // Lotta

   Petra Thorén säger: Hej Lotta! Jag förstår att det kan kännas besvärande och delvis är det så som du säger att kroppen lär sig att göra sig av med värme ju mer vältränad man blir men det hänger också ihop med andra saker som genetiska faktorer. Det är tyvärr inte så mycket att göra åt. Se till att du dricker, använd funktionsmaterial i dina kläder och ta med dig en extra handduk på passet.

olle säger: Har du några tips på bra övningar för att få ett bättre o kraftfullare löpsteg?

   Petra Thorén säger: Hej Olle! Många som löptränar håller igen på styrketräningen och det är synd (nu säger jag inte att du gör det för det vet jag ju inte...) Men med några enkla övningar kan du få ett kraftfullare steg: benböj, upphopp (gå ner som benböj fast skjut ifrån och hoppa), tåhävningar, marklyft. Kör också gärna fartlekar och starter i backarna så du blir mer explosiv, det har du nytta av i själva löpningen sedan. Lycka till!

pernilla säger: är det bra att träna sju dagar i veckan??

   Petra Thorén säger: Hej Pernilla! Kroppen behöver återhämta sig och du bör ha någon eller några vilodagar i veckan. Hur mycket du vilar beror delvis på vad du tränar. Varierar du träningen och belastar kroppen på olka sätt kan du köra oftare än om du tränar samma sak varje dag. men som sagt: vila en-två dagar i veckan!

robinus säger: Hej petra!! vad inse du är den bästa övningen för övre delen av bröstmuskeln?

   Petra Thorén säger: Hej Robinus! Jag tycker först och främst att det är bra att träna med lösa vikter. Du får ett moment av balans och koordination som man lätt missar i maskinträning. En bra övning är bänkpress på lutad bänk, lutning ca 30-45 grader. Hela bröstmuskeln arbetar men du engagerar den övre delen av pectoralis major, stora bröstmuskeln, mer än vid liggande bänk. Du kan också köra stående flyes uppåt i dragmaskin, där trissorna alltså kommer nerifrån, du har hanflatorna mot taket och drar dem uppåt.

säger: Hej Petra, jag har börjat cykla till jobbet några gånger per vecka - 17 km - och jag försöker göra det i bra takt så att jag blir rejält trött. Nu har jag gått upp 2.5 kilo på en månad i vikt, utan förändrade kostvanor. Är detta vanligt? Jag vet hur jag ska äta bra och balanserat - men jag blir rätt knäckt av att gå upp i vikt när jag börjar träna regelbundet. Vad rekommenderar du att jag gör? Jag vill inte ha dessa extar kilon ... :-) stort tack! /Cykelprinsessan

   Petra Thorén säger: Hej Cykelprinsessan! Jag förstår dig, det är ju inte det resultatet man vill ha. Se svaret till Johanna här ovan, det gäller även dig. Men kör du ingen ren muskelträning så bör cyklingen, som hjälper bra till med förbränningen, inte leda till en viktuppgång. Testa gärna att variera din träning så kroppen får lite annan utmaning och kanske kan reagera på träningen på ett annat sätt.

Mattias säger: Hur viktig är egentligen kosten om man tränar på en hög nivå, och när jag talar om kost så syfter jag på konsumtionen av socker och andra onyttigheter så som kaloririk mat. Gör kosten egentligen någon inverkan på ens fysiska prestationer?

   Petra Thorén säger: Hej Mattias! Kosten är en viktig del. Faktiskt också på den rena prestationen för om du äter socker och snabba kolhydrater har du ingen bra energi att träna på vilket leder till att du orkar mindre och gör sämre resultat. Sedan har socker och andra onyttigheter andra negativa effekter som du vet. Med bra kost får man också i sig mineraler, vitaminer och näringsämnen som är viktiga för kroppen. För mig är mycket av träningen bortkastad om man inte äter rätt!

butterfly säger: jag har hört att det räcker med att träna en halvtimme/dag.. stämmer det?? vissa brukar juh satsa jätte mycket på gymmet mellan 1-2 timmar.

   Petra Thorén säger: Hej! Det handlar inte om hur länge du tränar utan hur du fyller din tid. Av en-två timmar på gymmet kanske mycket tid är ineffektiv. Men tränar du å andra sidan för någon idrott måste du kanske hållla på upp emot två timmar. Jag tycker att som motionär är 60 minuter tre dagar i veckan perfekt. Sen över det gärna en halvtimma med vardagsmotion om dagen.

Andreas säger: Vad anser du om att träna på tom mage? Det känns ju som att kroppen då måste förbränna det tidigare lagrade fettet, eller?

   Petra Thorén säger: Andreas: Japp, så är det och det är ju det som många vill åt. Men om du inte vill bränna fett och behålla din vikt ska du förstås äta före träningen. Utan mat i magen kan man inte heller träna så hårt, så ska du satsa på tuff träning med bra resultat så är det viktigt att fylla på med energi.

Martina säger: Hur kan man träna magmusklerna så dom syns? Och hur tar man bort fettet i området vid naveln och ut mot höfterna?

   Petra Thorén säger: Hej Martina! Det är ju tyvärr så som du säkert vet att man kan inte punktförbränna fett - när man kör fettförbränningsträning används fett från hela kroppen. Just kring magen är det dessutom extra svårt att få bukt med fettet. Men om du konditionstränar, både längre långsammare pass och kortare med högre tempo och kör bra styrka två gånger i veckan för mage (glöm inte rygg!) så får du säkert resultat.

Moderator säger: Sista frågan kommer från Malin.

malin säger: Vad kan man göra för övningar för att stärka sin rygg? jag dansar hela veckorna och ryggen är väldigt viktig för till exempel baletten! jag har haft kotförskjutning. Så jag behöver stärka rygg men även mage!

   Petra Thorén säger: Hej Malin! Det är oerhört viktigt att stärka bålkorsetten. Det kan ju vara så att du är efter all dans överrörlig så var noga när du tränar att du inte går för långt i ytterlägena. Kör extra styrka för mage och rygg en till två dagar i veckan, Antingen i gymsalen, eller också på corepass som är anpassade just för bålen. Du kan också träna hemma, sök övningar på nätet det finns mycket att välja på. Variera dynamiska övningar med stabiltetsövningar. Lycka till!

Moderator säger: Chattet är slut, tack till Petra och alla läsare som ville vara med!

   Petra Thorén säger: Tack alla läsare - det var bra, intressanta frågor. Kör hårt med er träning - tänk på att all motion gör gott för kroppen!

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning