9 dåliga ursäkter att inte träna

HÄLSA

Professor Stephan Rössner avlivar effektivt våra vanligaste myter om motion

Foto: andreas LUNDBERG
För trött för att träna? Glöm det. Den bästa medicinen mot trötthet är fysisk aktivitet.

1. Jag har inte tid

Dagens moderna träning innebär inte att man måste tillbringa timmar på gymmet. Många träningsställen erbjuder 30-minutersklasser som ett alternativ för stressade.

Att träna med pulsklocka är ett annat sätt att motionera tidseffektivt.

Försök att få in fysisk aktivitet som en naturlig del i ditt liv. 30 minuter om dagen är ett bra mål. Gå och cykla så mycket som möjligt om du absolut inte har plats för annan motion.

2. Jag har inte råd

Ett dyrt gymmedlemskap är ingen förutsättning för att röra på sig.

Alla som vill kan hitta motionsformer som är gratis. Stavgång, löpning, fotboll och cykling till exempel kostar nästan ingenting.

3. Jag gillar inte att röra på mig

Många har dåliga minnen från skolåren, men de flesta gillar faktiskt att röra på sig i någon form. Dans, klättring, skidåkning, orientering och simning är exempel träningsformer som är bra motion utan att kännas för sportiga.

4. Jag är för gammal

Forskning visar att fysisk aktivitet har positiv inverkan på kroppen även över 80-års ålder. Visst avtar orken, så anpassa träningen efter det, men det finns ingen anledning att sluta.

5. Jag är för trött

Trötthet är snarare ett argument för att träna, inte emot. Studier visar att människor som är aktiva är piggare, friskare och mår bättre.

Det gäller bara att komma över tröskeln.

6. Jag kan skada mig

Börjar du långsamt och lyssnar på kroppen är skaderisken minimal. Träning bygger upp och stärker kroppen.

7. Jag är för tjock

Kraftig övervikt kan försvåra fysisk aktivitet, men de allra flesta kan röra på sig i någon form. Motion är dessutom ett säkert sätt att gå ner i vikt. Regelbunden träning förbättrar också blodtrycket, blodsockret och blodfett som är risker som följer med fetma.

Simning och vattengympa är skonsam träning som avlastar lederna.

8. Ingen jag känner tränar

Har du frågat varför? Om du tar initiativet hänger säkert någon mer på.

Annars får du gå till gymmet själv. Många föredrar att träna ensamma, det är lättare att behålla fokus då.

9. Jag gillar inte att bli svettig

Forskning visar att det är inte mängden svett som avgör om en motionsform är bra eller inte.

Att simma, gå eller yoga är jättebra träning som du inte blir svettig av.

Källa: Stephan Rössner, Hälsa för alla