HÅRD närkamp

Av: Johanna Björklunds

Publicerad:
Uppdaterad:

JOHANNA TESTAR ruffie

1 av 5 | Foto: STEFAN MATTSSON

Svettig närkontakt och maxad kamp.

Ruffie är ­effektiv kampsportsträning – utan slag och ­sparkar.

Det är inte varje dag jag får utmana min redaktör Nina i närkamp. Tur är väl det. Efter en timmes ruffieträning har frukosten varit på väg upp mer än en gång, armarna är dekorerade med blåmärken och benen bär oss knappt ut från World Class träningslokaler.

Ruffie är framtaget av kampsportsprofilerna Musse Hasselvall och Usama Aziz. De har hämtat inspiration från kampsport och ­brottning men plockat bort sparringen och behållit kampmomenten och fysen.

Behöver inte slåss

Vi behöver alltså inte slåss, men närkontakten kommer vi inte ifrån. Det är just det som är den fina tanken bakom träningsformen – att beröring får oss att må bra. Även om den är i hårdaste laget.

Passet är uppbyggt kring tre moment: parövningar, kampövningar och fysövningar.

Vi får assistera och pusha varandra i till ­exempel knäböj med den andra uppkrupen likt en koalaunge runt midjan. Men den ­tuffaste delen kommer när vi ska mötas i olika dragkamper. Vi tar grepp på varandra eller försöker ta oss ur den andras. När vi sedan gör de individuella fysövningarna flödar mjölksyran.

Intervallträning

Om du gillar intervallträning där du kan ta ut dig till max kommer du att älska ruffie. Övningarna körs oftast i 30 sekunder, så ­pulsen åker ­bergochdalbana.

Även om du räds kroppskontakt kommer hämningarna att släppa efter en stunds svettigt kramande.

Visst kan du gå på ett pass själv, men det är lättare att våga ta i om du känner motståndaren. Är kompisen dessutom någorlunda ­likvärdig dig i längd och styrka kommer ni att få ut mest av träningen.

Publicerad: