Han bantade 104 kilo – på ett år

Av: John Granlund

Publicerad:

Fredrik var rädd för att dö av sin fetma

Fredrik Myrén, 35, vägde över 200 kilo och var rädd för att dö av sin fetma.

Men TV3:s ”Aldrig mera fet” förändrade hans liv.

– Jag gick ner 104 kilo under ett års tid, säger han till Aftonbladet.

Musikläraren Fredrik Myrén från värmländska Arvika har lidit av övervikt sedan tonåren. Med flera misslyckade bantningsförsök i bagaget hade han nästan gett upp.

– Jag har varit väldigt rädd för att dö i förtid, säger han.

”Ont i hela kroppen”

Inte ens en gastric ­bypass-operation av magsäcken hjälpte mot fetman. De senaste 15 åren har han av och till legat på en bit över 200 kilo.

– Jag hade ont i hela kroppen, svårt att andas, svårt att gå i trappor och svårt att utföra mitt jobb.

Själv kallar han sitt leverne för ett missbruk – av snabbmat, godis och läsk.

Men i våras kom vändningen.

Då ställde Fredrik upp i nya tv-programmet ”Aldrig mera fet” i TV3. I slutet av oktober 2011 vägde han 212 kilo.

Åt näringssoppor

Han tilldelades två viktcoacher, ett hårt träningsprogram och en stenhård diet på näringsdrycker.

– Det var ett helvete att inte få tugga och känna sig mätt, att bryta alla beroenden och dåliga vanor.

Men när Fredrik Myrén ställde sig på vågen efter 90 dagar visade det sig att ­träningen gett resultat. Han hade nått delmålet att gå ner 30 kilo med råge – och tappat nästan 50 kilo.

I sammanlagt sju månader åt han inget annat än ­näringssopporna. Samtidigt tränade han sju dagar i veckan.

I augusti 2012 var det dags för den slutliga invägningen.

Framför släkt och vänner ställde sig Fredrik på vågen – som visade 107,8 kilo.

På mindre än ett års tid hade han gått ner 104 kilo.

Mår mycket bättre

När han fick se bilden på sig själv före ”Aldrig mera fet” brast han i gråt.

– Då kom alla minnen av vad jag har gjort mot mig själv och min kropp. Samtidigt insåg jag hur bra jag har börjat må både fysiskt och psykiskt. Jag kände mig stark när jag insåg hur långt jag kommit, säger han.

Så gick superbantningen till

Träningen

Månad 1

Träning sju dagar i veckan.

Lugnare träningspass, stavgång och promenader.

Månad 2

Träning sju dagar i veckan.

Träningspass med roddmaskin. Till en början intervaller på fem och tio minuter.

Promenader och stavgång.

Månad 3

Träning sju dagar i veckan.

Roddmaskin, stavgång, korta pass crosstrainer och cirkel­träning i grupp.

Månad 4

Träning sju dagar i veckan.

Längre pass på crosstrainer, ­cirkelträning och roddmaskin.

Raska promenader med och ­utan stavar.

Månad 5-9

Träning sju dagar i veckan.

Gruppträning i form av cirkel­träning, ”body attack” (hög­intensiv konditionsträning) och ”body pump” (styrketräning med skivstång i grupp), samt gympass med rodd.

Löpning.

Månad 10-11

Träning sju dagar i veckan.

Gruppträningar och löpturer på upp till en mil.

Hårda gympass tillsammans med personlig tränare.

Mental träning

Möte med personlig viktcoach en gång i veckan.

Möte med viktgrupp en gång i veckan.

Personligt telefonsamtal med träningscoachen Erika ­Rosenbaum från ”Aldrig mera fet” en gång i veckan.

Dieten

Månad 1–7

Vitaminberikade näringsdrycker, vatten och kaffe.

Fem Omega 3-kapslar om dagen.

Månad 8–11

Små portioner mat enligt ”knytnävsmodellen”, en tallriksmodell där maten fördelas i storleksordningen en knytnäve protein, en knytnäve varma grönsaker som morötter, blomkål eller purjolök och en knytnäve kalla grönsaker.

Max 1 500–1 700 kalorier om dagen.

Publicerad: