COOLA NER!

Foto: PSST! Ta en bensträckare var 15:e minut, även om du är mitt upp i en uppgift, det hjälper dig att hålla fokus. Du får inte pilla på mobil eller dator. Hämta ett glas vatten i stället, ta lite kaffe eller en frukt. Snacka gärna lite med kollegorna, men inte om jobb eller annat som stjäl ditt fokus från pågående uppgifter.
HÄLSA

Har allt hopat sig?

Är livet fullt av måsten med en att göra-lista som är flera sidor lång? Stanna upp, tänk till och prioritera!

Foto: Raymond Ahlgren

Stress är självvalt. Du väljer att vara stress­ad. Det är förmodligen inte alls vad du vill höra när post-itsen ligger i drivor på skrivbordet och pulsen börjar varna för en kommande hjärtattack. Men det är precis så det är, menar Raymond Ahlgren, coach i personlig utveckling som håller kurser i hur man kan hantera stress.

– Du har valt stressen, du får leva med den. Men du kan alltid välja bort den.

Du behöver inte ha ett statusjobb och bo i en fet villa. Vill du ha en Porsche kanske du måste offra tid med familjen för att jobba – en då är det ett val du gör.

Varför väljer vi att vara stressade?

– Det får oss att känna oss viktiga och behövda, som om hela världen vilade på våra axlar. Men det finns ingen korre­lation mellan stress och framgång.

Lägg krut på det viktigaste

Raymond Ahlgren pekar på medveten­heten, att vi ska förstå varför vi väljer att agera och känna som vi gör.

– Det finns en stor diskrepans mellan det som är våra egentliga prioriteringar – familj, hälsa, lycka – och det vi faktiskt lägger tid på – jobb, träning, status.

Börja med att tänka efter – vad är egentligen viktigast för dig? Jobbet, maratonresultatet eller tid med familjen? Sen kan man tänka över sina val, kanske behöver barnen inte ha fem aktiviteter var?

– Krig, sjukdom och svält, det är något att stressa över, men pianolektioner och att ha råd med en Thailandsresa – det är faktiskt ganska skevt, säger han.

Dessutom tar vi ofta ut stressen i förtid, helt i onödan, menar Raymond Ahlgren. Vi lägger ner oerhört mycket tid och

tankekraft på att våndas över det förflutna, oroa oss för framtiden eller ha dåligt samvete för det vi gör eller inte gör.

”Jag borde egentligen”, ”varför gjorde jag så”, ”tänk om” är tankar vi alla känner igen. 

– Om du vill slappa så slappa med stil. Rinn ut i soffan så som ingen har runnit ut tidigare. Men skippa det dåliga sam­vetet och njut av det!

Börja med att rensa skallen

Nästa steg är att inse att måsten inte alltid är måsten.

– Ta bort ordet ”måste” ur din voka­bulär. Det är det fulaste ordet som finns.

– Börja bara med att tänka på hur ofta det används. Tänk sedan efter vad du egentligen måste göra? Dö och välja.

Det är allt du måste göra. Sedan finns det saker du vill eller bör göra.

Likväl sitter vi där med hjärtat i halsgropen och undrar vad vi ska göra när det blir för mycket, vare sig det är måsten, borden eller viljor.

– Rent konkret skulle jag säga: gör en lista. Du kommer att se att alla 1 000 saker du nyss hade i huvudet knappt kommer upp till 10. Bara att få ut det ur skallen reducerar stressnivån.

Du behöver inte göra allt

Börja med det snabbaste, råder han, det är skönt att kunna stryka en punkt helt. Att genomföra något klart, från A till B, och inte dutta lite här och där är en smart strategi.

Att byta perspektiv är också en nyttig övning. Försök se dina problem och uppgifter utifrån, längre bort ifrån dig själv. 

– En insikt som folk sällan gillar är denna: världen kretsar inte kring dig.

Vad gör det om du struntar i kraven? Den sundaste läxan jag lärt mig är vikten av att bara säga ”fuck it” ibland!

Bli en filbunke på jobbet!

Bota stressen? Vi börjar enkelt: Glöm inte bort att andas! Det kan låta överflödigt men andning är ett sätt att kontrollera stress.

Ta tag i ditt bord, blunda och fulandas.

Så! Nu kan vi tänka lite klarare. Och då kommer det svårare:

– Viktigast är att ta tag i orsakerna bakom stressen. Bli medveten om varför du stressar, se till att lägga tid och ork på det du prioriterar högst och sluta oroa dig för tusen scenarier som aldrig kommer inträffa, säger Raymond Ahlgren, coach i personlig utveckling.

Men att ha för mycket att göra, dutta lite i en hög, svara på ett mejl och sen glömma vad man egentligen höll på med från början är inte heller något som underlättar. Raymond Ahlgren ger oss därför sina bästa tips om hur du kan strukt­urera upp jobbet framför dig!

Skriv en lista

Krafsa ned allt du ska göra utan någon speciell ordning. Tänk inte så mycket – bara töm huvudet. Du kommer att se att alla 1 000 saker som nyss virvlade i knoppen knappt blir 10 punkter på pappret. Bara att få ut det ur huvudet reducerar stressnivån.

Börja med att prioritera punkterna…

1 Omgående

2 Ganska snart

3 Inom överskådlig framtid

… och gör dig redo för att pricka av

1 Bestäm i förväg hur mycket tid som ska ägnas listan just i dag.

2 Lova dig själv att göra klart en punkt innan du hoppar på nästa.

3 Stäng av mobilen och logga ut från sociala medier.

Skaffa listvett

 Lägg några saker som går fort att göra före de tyngre uppgifter som kräver mer tid. Då får du nöjet att bocka av upp­gifter.

 Ta inte bort saker du blivit klar med från listan utan stryk över eller bocka av. Det är bra att du får se allt som du redan klarat av!

 Påbörja bara en punkt om du tänker slutföra den. Få saker är mer stressande och kontraproduktiva som att pilla lite här och pilla lite där.

 Gör en sak mindre per dag än du egentligen skulle hinna med. På så sätt får du verkligen njuta över att ha fullgjort det du åtagit dig att göra just denna dag. Njut av det du klarat av i dag i stället för att våndas för det som är kvar!

 Se listan och uppgifterna som ett längre, pågående projekt. Det handlar inte om att städa av alla punkter och bli ”fri” utan att få in en bra rutin för att få saker gjorda. För så snart denna lista är klar lär en ny dyka upp. Så acceptera att vi aldrig blir ”klara” men vi kan bli väldigt bra på att jobba med listor och ta oss an uppgifter fokuserat.

ARTIKELN HANDLAR OM