Njut av julmaten – med gott samvete

HÄLSA

Här är viktcoachernas egna favoriter bland klassikerna på julbordet

Visst kan du njuta av julbuffén med gott samvete!

Aftonbladet gick på julbord med tre av Sveriges bästa kostexperter – som visade att det går att äta både nyttigt och gott på samma gång.

Frosserihelgerna närmar sig med stormsteg, julborden dignar och glöggfesterna sprider en förförisk doft. Sugen på att hugga in, men orolig för vikten? Låt inte det hindra dig från att ta för dig av festligheterna.

Välj havets läckerheter

Om du väljer smart – och framför allt begränsar portionerna – är risken liten att du går upp i vikt under högtiden. Vi besökte

restaurangen Karlsson & co:s

traditionella julbord i Stockholm under guidning av GI-experten Fredrik Paulún,

dietisten Josefin Jonasson och tv-kocken Anna Skipper, tre experter som alla vurmar för havets läckerheter. De allra flesta julbufféer serverar rikligt med sill, lax och lutfisk, utsökt mat med massor av nyttiga fetter som gör dig behagligt mätt.

Låt smaklökarna avgöra

Alla tre är också rörande eniga om en annan huvudregel:

Julen kommer bara en gång om året, så låt smaklökarna avgöra vad du äter.

– Om du blandar nyttigheter med mindre nyttiga saker gör det inte så mycket om inte allt är smalmat, säger Josefin Jonasson.

Här är Fredriks, Annas och Josefins egna favoriter bland julklassikerna som du tryggt kan äta både för vikt och hälsa.

Hälsofreak

Ladda med protein och skippa dessertbordet. Sill, lax och skaldjur ger bra omega-3-fetter. Desserter är ingen favorit, men starka ostar är bra för matsmältningen, säger hälsoprofilen Anna Skipper.

MAT:

Rökt lax

Inkokt lax

Varmrökt lax

Löksill

Senapsssill

Wasabisås

Ägg i romsås

Rökt kalkon

Sallad

Potatis

Dryck:

Vitt vin

Glögg

Snaps

Dessert:

Cheddarost

GI-frälst

Mat från havet ger bra fetter. Det finns också en del magra köttprodukter, som ren och kalvsylta. Potatis finns med som kolhydratkälla. Dadlar, fikon, kokosflingor (som är hälsosammare än sitt rykte), risbräck, fruktsallad och en mandarin är okej val bland efterrättena. Ett par snapsar till maten är helt okej – det stärker aptiten, säger GI-experten Fredrik Paulún.

Mat:

Kalvsylta

Renkött

Kokt lax

Köttbullar

Mussla

Senapssill

Sill i tomatsås

Löksill

Gravad lax

Ål (Tyvärr utrotningshotad. Makrill är ett alternativ)

Räkor

Ägg

Potatis

Rödkål

Dryck:

Snaps

Dessert:

Fikon

Dadlar

Mandarin

Kokosgodis

Risbräck

Fruktsallad

Kalorikoll

Skinka och kalkon är bra och proteinrik mat. Lutfisk är också magert och gott. Potatis ger bra mättnadskänsla. Lax är en fet fisk, det är bra med omättade fetter. Grönsaker är alltid bra, men lyser med sin frånvaro på julbordet. Ta av det som finns, som rödkål och brysselkål. Knäckebröd är fiberrikt och tar tid att tugga, vilket gör att man inte äter för snabbt. Ostkaka ger mycket protein utan för mycket socker, ett äpple och en pepparkaka, som bryter av smaken bra, säger dietist Josefine Jonasson.

Mat:

Knäckebröd

Lammfiol

Kalkon

Skinka

Rostbiff

Köttbullar

Kycklingspett

Lax

Lutfisk

Lingonsill

Senapssill

Ägg

Pickles

Ärtor

Rödkål

Rödbetssallad

Potatis

Dryck:

Julmust light eller vatten

Dessert:

Ostkaka

Äpple

Pepparkaka

Risbräck

Fruktsallad

Länkarna som räddar julen

Experternas bästa tips: Så njuter du, utan att sabba vikten