10 frågor som kan leda till drömvikten

HÄLSA

Vill du och din partner gå ner i vikt tillsammans?

En livsstilsförändring gör man inte på en dag. Men när ni väl bestämt er kan ni förbereda er väl genom att diskutera följande viktiga frågor.

Foto: Lina Olsson
Skippa sockret, drick mycket vatten och motionera är några av Annette och Joacims bantartips.

1. Varför vill vi göra det här?

Det är viktigt att bena ut varför ni tycker att ni behöver gå ner i vikt. De som har hälsoskäl framför skönhetsskäl har ofta större chans att lyckas.

2. Vid vilka tillfällen äter vi för mycket?

Gör en inventering av olika risksituationer. Ni kan enkelt stötta varandra känslomässigt då de är samma. Hur gör ni när ni är på olika håll?

3. Hur gör vi om någon av oss får ett återfall?

Att göra misstag är helt naturligt, även när det gäller viktnedgång. Bestäm hur ni hanterar det om det händer. Det är viktigt att inte skuldbelägga den partner som temporärt misslyckats, nästa gång kan det vara den andres tur.

4. Hur får vi omvärlden att ändra sina förväntningar på oss?

Är det alltid ni som står för släktmiddagar och dylikt? Vilka alternativa aktiviteter, som inte involverar mat, kan ni komma på? Hur bemöter ni kommentarer som: "Men ni som alltid varit så matglada?"

5. Hur behåller vi vikten när vi nått målet?

Det handlar inte bara om en snabbfix utan om en hel livsstilsförändring. Vilka långsiktiga förändringar kan ni göra?

6. Vilka behov fyller mat för oss?

Kanske är det inte bara näringsbehovet som fylls utan även behov att trygghet, tröst och uppmuntran. Kan ni hjälpa varandra att fylla dem på andra sätt?

7. Vad tycker vi om för smalmat?

Det finns kanske enkla förändringar ni kan göra, som att byta ut grädden mot lätt créme fraîche eller byta pommes frites mot kokt potatis och utöka mängden kokta/råa grönsaker på tallriken. Samla på recept och diskutera hur ni ska få dem så mycket som möjligt i just er smak. Eller så kanske ni kan gå en matlagningskurs tillsammans för ny inspiration.

8. Hur peppar vi varandra när det känns trist?

Kanske kan ni laga matlådor till varandra så att det blir en liten överraskning när man tar fram den på jobbet. Ni kan också komma på något slags belöningssystem som blir en morot för er båda. Eller något helt annat som passar just er.

9. Hur kan vi få in fysisk träning på ett naturligt sätt i vår vardag?

En lyckad viktnedgång kombineras nästan alltid med träning. Dessutom är det ett av de viktigaste redskapen den dagen det inte längre handlar om att gå ner i vikt, utan behålla vikten. Se till att det blir roligt och lustfyllt för er båda. Testa långa promenader eller att simma tillsammans.

10. Vilka förväntningar har vi på resultatet?

Vad kommer att hända den dagen ni nått ert mål? Har ni realistiska förväntningar eller tror ni att eventuella andra problem kommer att lösa sig på köpet?

Källa: Birgitta Adolfsson, psykolog, Överviktsenheten på Huddinge sjukhus.

5 sätt att stå ut när ni går ner i vikt

Sofia Larsson