Medelhavsmat minskar risken för Alzheimers

HÄLSA

Mycket fisk och måttligt med alkohol bästa receptet

Det blir allt tydligare att maten påverkar vår hälsa.

Med rätt kost kan du minska risken för allt från cancer till högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar.

Nu visar nya rön att en traditionell medelhavskost, med mycket fisk, grönsaker och frukt, kan minska risken för Alzheimers sjukdom.

Foto: nyttigt Ät som vid Medelhavet – och minska risken för Alzheimers sjukdom.

Forskare vid Columbia University i New York har sedan 1992 följt 1 984 amerikaner med en genomsnittsålder på 76 år, registrerat vad de ätit och undersökt dem för symtom på Alzheimers sjukdom.

Forskarna konstaterar att risken att drabbas av Alzheimers bara är en tredjedel så stor för dem som följer en traditionell medelhavsdiet, jämfört med dem som inte gör det. De som åt ganska mycket medelhavsmat, utan att följa dieten slaviskt, halverade risken att drabbas.

Mycket fisk

Att äta medelhavskost innebär att äta mycket fisk, grönsaker, baljväxter, spannmål och frukt, och mindre kött och mjökprodukter. Mättade fetter, som finns i exempelvis smör och margarin, byts ut mot enkelomättade, som bland annat finns i oliv- och rapsolja, och alkoholkonsumtionen hålls på en nivå motsvarande 1-2 glas vin om dagen.

Andra studien

Studien presenteras på medicintidskriften Archives of Neurologys webbplats. Det är den andra studien från samma forskarteam som visar på medelhavsmatens goda effekter på risken för Alzheimers. Deborah Gustafsson, docent i epidemiologi vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, är försiktigt positiv.

– Resultatet tyder på att medelhavskost skyddar mot Alzheimers sjukdom, men det behöver upprepas i fler studier för att vi ska kunna vara säkra, säger hon till Dagens Nyheter.

Läs mer:

Annica Lundbäck