”Gör matpyramiden mer GI”

Publicerad:
Uppdaterad:

Omstridd diet får stöd av forskare - och kritik av svensk professor

Låt bli potatisen och ät mer fet mat.

För första gången talar den etablerade forskningen för att den omdiskuterade GI-metoden faktiskt motverkar diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

– Vi behöver inte äta mer fett, men vi behöver äta bättre fett, säger professor Claude Marcus, kritisk till den nya forskningen.

Den traditionella matpyramiden vänds upp och ner. Fullkornsbröd, pasta och ris flyttas från rutan ”ät mycket” till den lilla triangeln ”ät sparsamt” i toppen av pyramiden. De farliga fetterna gör omvänd resa.

GI-metoden som varnar för snabba kolhydrater har blivit populär samtidigt som den traditionella forskningen varnat för den nya dieten. Nu får den för första gången stöd av en etablerad akademisk forskare, skriver Svenska Dagbladet.

Det är Frank Hu från en prestigefylld näringsforskningsgrupp i amerikanska Boston som varnar för dagens tal om att äta mindre fett.

Högre risk för hjärtinfarkt

Enligt honom leder antifettpropagandan till att vi istället äter mer kolhydrater i form av bröd, pasta och ris. Han bygger bland annat sina slutsatser på en studie av 16 000 friska holländska kvinnor. De som åt mat med högt GI-index, alltså med mycket snabba kolhydrater, löpte en och en halv gånger högre risk att drabbas av hjärtinfarkt och slaganfall.

Men i Sverige fortsätter forskarna att se skeptiskt på metoden.

– Det har blivit lite mytologi kring GI som jag inte riktigt tror på. Enligt GI-metoden innehåller sönderkokt pasta betydligt höge GI än pasta som kokats al dente. Men det är tveksamt om det har någon betydelse hur man äter pastan, säger Claude Marcus, professor och överläkare på Rikscentrum för överviktiga barn på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge till aftonbladet.se.

Han menar att vi visst kan äta bröd, ris och pasta. Särskilt om det innehåller fullkorn.

Byta ut animaliskt fett

– Just kostfiber är bra för oss. Det skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

– Det blir väldigt besvärligt om man på så lösa grunder ska varna för en basprodukt som ris som är en basföda i stora delar av världen.

Enligt GI kan vi i stort sett äta hur mycket kött och fisk som helst. Tveksamt på flera sätt, menar Claude Marcus.

– Skulle vi äta så mycket fisk som rekommenderas skulle vi fiska ur våra hav. Och om man ska äta goda fetter så kanske man inte ska äta så mycket kött.

– Det är säkert så att vi bör byta ut en del animaliska fetter mot goda fetter, men vi behöver inte äta mer fett. Vi har en befolkning som bara blir fetare och fetare.

Det här är ju väldigt förvirrande, vad ska man egentligen tro på?

– Huvudrådet är att äta med sunt förnuft. Vi ska försöka äta en allsidig kost och undvika fetma och övervikt.

Står sig den traditionella matpyramiden fortfarande?

– Ja, men jag tror att den kan behöva ses över. Det är möjligt att man lite för ensidigt lyft fram fetterna och att man bör bli mer striktare med transfetterna. Sedan borde man också ta med diskussionen om snabba kolhydrater.

Johanna Melén

Publicerad: