Fråga 1: Hur viktigt är det för dig – jämfört med annat – att gå ner i vikt?

HÄLSA

1..........2..........3..........4..........5..........6..........7..........8..........9

(relativt oviktigt............ganska viktigt..........mycket viktigt)

Var på skalan befinner du dig?

SVAR

Om du ligger mellan 1 och 3 på skalan:

”Du kanske ska vänta ett tag”

Du upplever att det finns andra saker som i nuläget är viktigare för dig än att gå ner i vikt. Du känner dig osäker på om det här är den förändring du behöver. Det kan vara så att funderingar på andra saker i ditt liv upptar mycket av dina tankar. Det kan vara både positiva och negativa händelser som gör att det just nu inte är så prioriterat att gå ner i vikt. De andra sakerna kanske är viktigare för att du ska känna att du har balans i livet. Du kanske helt enkelt, för en tid, ska släppa tanken på att gå ner i vikt. Du kan alltid ta tag i det senare.

Om du ligger mellan 4 och 6 på skalan:

”Jag ska börja med något bra” inte ”jag ska sluta med något dåligt”

Det är ganska viktigt för dig att gå ner i vikt. Men det är inte det enda som behöver få plats i din tillvaro. Det finns andra saker som konkurrerar om din uppmärksamhet och din energi. Det verkar som om du ibland känner dig osäker på om det här är vad du verkligen vill. Det kan kännas som att det är svårt att få ihop arbetet med att gå ner i vikt med andra saker i livet som du behöver ägna dig åt. Visst är det viktigt för dig att gå ner i vikt samtidigt som du ibland kanske funderar på om det verkligen är värt priset, eller om du kanske tappar guldkanten i tillvaron på köpet.

Ett tips: skriv ner de saker i ditt liv som du vill förändra i den ordning de är viktiga. Vad skulle behöva hända för att viktnedgång ska få en högre placering på din lista? Vad händer om du inte genomför den här förändringen?

Det är ofta svårt att lära sig flera nya vanor på samma gång. De flesta människor når bättre resultat med livsstilsförändringar när de koncentrerar sig på en sak i taget. Det kan ibland också vara en hjälp att tänka att ”jag ska börja med något bra” istället för att tänka att ”jag ska sluta med något dåligt”.

Om Du ligger mellan 7 och 9 på skalan:

”De är väldigt angeläget för dig att gå ner i vikt”

Den här förändringen är bland det viktigaste du har framför dig just nu. Den känslan hjälper dig att nå dina mål. Du är övertygad om att ditt beslut att tappa kilon är helt rätt. När du tänker på vem du vill vara så stämmer din målbild väl med hur du verkligen vill uppleva dig själv.

Vilka skäl fick dig att ange en hög siffra i ditt svar? Skriv ned dem! Även om du tycker att det här är viktigt kan du hamna i situationer där det är svårt att i praktiken hålla fast vid beslutet. Övertid på jobbet kan sätta p för middagsplanerna och låta hungern styra. Ett sjukt barn som vägrar äta annat än pizza hindrar effektivt all välplanerad matlagning. Då kan det vara till hjälp att ta fram listan du skrev som påminnelse. Berätta gärna för dina närmaste vad du har skrivit på listan så kan de vara ett stöd för dig i svåra situationer.

Är du redo?

Lyckas du med löftet? Testa din succéstatus!