Så grillar du GI-smart

HÄLSA

Skippa bakpotatisen och undvik färdiga marinader

Att lägga maten på grillen är riktigt GI-smart.

Men passa dig för sockerfällor som färdigmarinerade kotletter och flintastekar.

Foto: Rent kött bäst Håll köttet rent – så blir det bäst ur GI-synpukt. Se upp för färdigmarinerat, tipsar Ulrika Davidsson, GI-expert.

Grill och GI är en perfekt kombination.

– All ren, grillad mat är nyttig, så länge du inte bränner vid köttet och grönsakerna, säger Aftonbladets GI-expert Ulrika Davidsson.

Marinera inte

Bäst på grillen blir GI-vänliga proteiner som kyckling, fläskkarré, entrecôte och scampi.

– Fisk blir också väldigt gott, men den görs bäst i foliepaket, annars ramlar den lätt sönder, säger Ulrika.

Hon varnar också för att övermarinera köttet innan det hamnar på grillen.

– Det är en myt att köttet suger åt sig smaken. Det är bättre att pensla på smaksättningen efteråt, då undviker du att maten bränns vid.

Vad ska man undvika att lägga på grillen?

– Skippa halvfabrikat som hamburgare och billig grillkorv. Alla färdigmarinerade produkter som flintastekar går också bort. Marinaderna innehåller för mycket socker.

Vad äter man som tillbehör?

– Grön­saker och en god sallad. Många tycker att man ska ha bakad potatis eller potatisklyftor, men det är helt GI-fel och onödigt. Vill man ha lite kolhydrater, kan man göra en sallad på quinoa, dinkel eller bulgur.

Fritt fram – GRÖNT LJUS

Ät då och då – GULT LJUS

Undvik helt – RÖTT LJUS

Laga GI-mat du också:

Erika Scott