”Det är jätteskönt att känna sig stark”

Brita Zackari är på god väg att bli vår nästa stora tv-stjärna – så håller hon sig i form

Foto: Foto: Mikael Gustavsen Styling: Annika Norman Text: Pär Jonasson
HÅR & MAKEUP: ANNA FRID Tack till Kampsportslabbet

Brita Zackari är på god väg att bli vår nästa stora tv-stjärna. I oktober har hennes första helt egna program ”Flickvän på försök” premiär.

På fritiden hittar man dock henne långt från rampljuset, i skogen där hon hänger med sina hundar – eller hemma i garaget som blivit gym.

– Jag måste känna mig peppad – jag tycker inte man ska ha dåligt

samvete för att man emellanåt inte har lust att träna.

Hon har gjort webb-tv med Alex Schulman, radio med Adam Alsing, tv med Felix Herngren och dykt upp i sin man Kalles träningsprogram – men i höst är det dags för Brita Zackari att stå på egna ben. I nya tv-programmet ”Flickvän på försök” dejtar hon åtta kändisar, både män och kvinnor.

– Jag vill ta reda på hur romantiska de är, vad som är deras ”do’s and don’ts”, om de lätt blir svartsjuka, om jag som partner blir tagen för given och mycket mycket mer, berättar Brita.

Carolina Gynning, Anton Ewald, Nour El Refai och Kodjo Akolor är några av de bekanta ansikten som dyker upp i rutan och som vi får komma riktigt under huden på, med hjälp av Brita.

– Jag börjar bråka med någon, träffar någon annans mamma, så det blir ganska roliga situationer. Anton Ewald bor ju exempelvis fortfarande hemma hos sina föräldrar, så han vill bara träffas på lokal, haha.

– Jag tror att man som tittare kommer att bli jätteirriterad på mig, jag agerar ju ut alla tankar jag får, inte bara de positiva. Det blir ingen kul tv om jag hela tiden är jättebra kompis med alla jag är ihop med.
 

Vem passade du bäst och sämst ihop med?

– Jag vill inte hänga ut någon, men jag blev förvånad över hur bra jag tyckte om vissa personer jag hade trott skulle vara min diametrala motsats. Och så finns det även några som har en livsstil som är så totalt olik min egen. Varje program slutar med att vi gör slut, och trots att vi bara varit ihop några dagar var det faktiskt jobbigt på riktigt.

Du dejtar ju även tjejer i programmet – skulle du säga att det är enklare att vara ihop med någon av samma kön?

– Även två tjejer kan vara otroligt olika. Jag har för övrigt en ganska stark tro på att man blir i kär i en person och inte i ett kön, säger Brita och utvecklar sin tankegång:

– Generellt sett så är det så jäkla svårt att vara ihop med någon över huvud taget – man tvingas ju visa upp sina svagheter för någon annan. Ingen är ju perfekt och det är jobbigt att konfronteras med sina egna brister.

Britas relation

När vi ändå är inne på relationer kommer vi osökt in på Britas egen.

– Jag tycker att jag och Kalle har ett fantastiskt förhållande. Efter sex år tillsammans, varav fyra som gifta, är vi fortfarande SÅ kära i varandra. Men vi bråkar förstås också, det är en del av livet.

Du är ju bonusmamma till Kalles son – har ni funderat på att skaffa fler barn tillsammans?

– Ja, vi kommer att skaffa barn, vi får se när det blir bara. Det är ju inte som att trycka på en knapp, även om man är ett heteropar…

En av fördelarna med att vara ihop med just Kalle tycker Brita är att de kan träna tillsammans.

– Vår träning går ut på att vi kombinerar olika styrkeövningar i ganska snabbt tempo så att man även får konditionsträning, ganska crossfit-inspirerat. Jag tror det kallas HIIT, High Intensity Interval Training. Just nu tränar vi mycket med kettlebells. Oftast är vi hemma i vårt garage som vi gjort om till gym.

Blir det inte svårare med motivationen om man tränar hemma?

– Där har jag verkligen perioder. När motivationen tryter tränar jag helt enkelt inte och det har jag inga problem med.

Jag måste känna mig peppad. Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man emellanåt inte har lust att träna.

Vilken är för dig den viktigaste anledningen att träna?

– För att må bra i huvudet. För att inte bli deppig. Och för att orka. Det är jätteskönt att känna att man är stark! Jag njuter både av att kunna bära hem mat­kassarna utan problem och av att hoppa studsmatta med min bonusson. Och skulle jag möta en läskig person i skogen vet jag att jag lätt kan springa därifrån. Det ger mig självförtroende att vara stark. Jag tror på riktigt att fysisk styrka ger psykisk styrka. Det är svårare att må jättedåligt psykiskt om du känner att du har fysisk styrka. Träningen gör att jag känner mig stolt över mig själv. Träning är belönande.

Har träningen någon gång hjälpt dig att komma tillbaka efter en kris?

– Inte direkt. När jag jobbade på reklambyrå för ett par år sen och blev utbränd ville jag bara stanna hemma i soffan och absolut inte träna. Däremot ser jag träningen som förebyggande, att risken för att jag hamnar där igen minskar.

Träning hjälper också mot stress, påpekar Brita.

– Stressen sitter ju i kroppen, jag blir som en hård hård boll och då är träning det enda som hjälper.

Hur ofta tränar du?

– Det beror på. Alltifrån en gång i månaden till fyra gånger i veckan. Jag känner mig okej med vilket som.

När är det roligast att träna?

– När man gör det tillsammans med någon. Ofta är det när jag tränar med Kalle som jag blir pushad att klara tyngre vikter. Och så måste jag lyssna på bra musik när jag tränar.

Som vad då?

– Beyoncé! Jag sjunger gärna med, högt.

Brita tycker det är synd att träning för många är förknippat med dåligt samvete. Träning ska ju vara lustfyllt – så varför inte ge sig själv en present efter att man klarat av ett tufft pass?

– Exempelvis att man kan äta den där ”förbjudna” chokladkakan med gott samvete efter att man tränat. Många bygger murar mot att börja träna och tror att man måste ha de där rätta skorna, bantar ner sig för att våga visa sig på gymmet och mycket annat. Mitt råd är att träna i en gammal reklamtröja istället för att köpa de senaste dyra träningskläderna. Unna dig sedan ett par bra skor som belöning när du väl kommit igång.

Har du alltid haft en så avslappnad inställning till ditt utseende och din kropp som du verkar ha i dag?

– Inte alls. I 20-årsåldern hade jag perioder när jag bantade och jag har även haft lite ätstörningar, något många kämpar med. Självklart har jag liksom många andra mått jättedåligt. Det slutade inte förrän jag började äta normalt och regelbundet. Frukost, lunch och middag.

Vad står på menyn hemma hos dig numera?

– Helt vanlig mat, mycket husmanskost. Möjligen borde vi äta lite mer grönsaker. Men jag tror mer på att lägga till grejer än att ta bort – för det där jävla bantandet…!

Britas erfarenhet är att det är dumt att helt förbjuda vissa saker för sig själv, då blir man bara ännu mer fixerad vid dem.

– Jag tänkte inte på något annat än pizza efter att jag bestämt mig för att jag inte fick äta pizza. Och jag ska erkänna att jag faktiskt äter ganska onyttigt, exempelvis älskar jag de där friterade ostbollarna på Max… Slipper du äta saker i smyg och skämmas för det så mår du bättre.

Vilken är din inställning till dieter i dag, det kommer ju ständigt nya?

– Jag är otroligt anti-dieter eftersom jag har haft så många kompisar som haft olika problem. Det de här personerna oftast behöver är att börja träna. Då får man igång ämnesomsättningen och mår på det hela mycket bättre eftersom en massa bra hormoner frigörs.

Finns det något i matväg du undviker i dag?

– Ja, griskött och kyckling. Men inte för att det är onyttigt utan för att jag tycker grisarna och kycklingarna har det för jobbigt.

Slutligen – hur ser du på framtiden? Vill du fortsätta med tv?

– Absolut, tv är fantastiskt kul! Jag har precis börjat filma ett nytt program om kemi. Det handlar om allt från sex och kärlek till stridsgas så det blir kemi, men på ett roligt sätt. Så än så länge rullar det ju på. Hittills har jag bara hamnat i olika sammanhang som folk föreslagit, men framöver hoppas jag kunna förverkliga en del egna programidéer som jag har.

Pär Jonasson

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning