Marianne, 60: ”Man blir piggare och klarare i knoppen”

Foto: Margareta Blom Sandebäck
Marianne Fast, 60, cyklar på sin motionscykel varje dig.
HÄLSA

Marianne Fast, 60, har alltid levt ett aktivt liv.
Och det är något hon inte har tänkt att lägga av med inom den närmsta tiden.
– Nej, jag mår så mycket bättre när jag rör på mig. Man blir piggare och klarare i knoppen och sen får jag inte ont i kroppen heller när jag håller träningsrutinerna uppe, säger hon.

Att ha bra flås är inte bara bra för att hålla fysiken i god form det är också något som minskar risken att drabbas av demens senare i livet. Det är slutsatsen av den forskning vid Sahlgrenska akademin i Göteborg som nu presenteras i tidskriften Neurology.  I studien visade man att det fanns stora skillnader i risken att drabbas av demens beroende på hur kvinnornas kondition såg ut i 50-års åldern. Bland de kvinnor som hade sämst kondition fick nästan varannan kvinna demens senare i livet. Bland de som hade bäst kondition drabbades bara 5 procent av sjukdomen.

Aktuellt för Marianne

För Marianne Fast är detta något som känns väldigt aktuellt. För tre månader sedan fick hennes 86-åriga mamma diagnosen Alzheimers efter en lång utredning.

– Vi hade misstänkt under många år att hon led av demens men diagnosen fick hon i julas, säger Marianne.

Det boende som hennes mamma bor på är också den plats där Marianne först fick höra talas om att träning kunde påverka riskerna för att drabbas av demens.

– Ja, de pratade om det på boendet i samband med att de ville att de boende skulle komma ut och röra på sig mer. Så jag var inte förvånad när jag hörde om studien, säger Marianne och fortsätter:

– Att det skulle ha ett samband är inte så förvånande tycker jag. Träning är bra för hela kroppen och man märker tydligt att rörelse är viktigt för att hålla hjärnan på topp. Det märker jag även i min roll som lärare, säger Marianne.

Har alltid varit aktiv

Marianne Fast är i dag snart 61 år gammal och har alltid levt ett aktivt liv. Som ung spelade hon både fotboll, handboll och red och senare i livet blev det en hel del workout. 

– Det är klart att det funnits perioder när jag tränat mindre. Framförallt när det var mycket med barnen och andra saker i livet men jag har alltid försökt att åtminstone komma ut på promenader, säger hon.

Nu det senaste halvåret har hon börjat med en ny rutin – förutom att gå till gymmet tre gånger i veckan har Marianne börjat att cykla på en motionscykel en kvart varje morgon.

– Jag känner en stor skillnad mot dagar när jag inte hinner cykla. Jag blir allmänt piggar och klarare i knoppen. 

”Kan inte ha fokus på fel ställe”

Är du orolig för att själv drabbas av demens?

– I början när mamma fick diagnosen blev jag väldigt orolig men sen tänkte jag att jag inte kunde leva mitt liv och ha fokus på fel ställe. Jag och min mamma har levt väldigt olika liv. Hon har aldrig idrottat och har rökt i hela sitt vuxna liv. Jag har motionerat och försökt leva bra. Sen har jag övervikt och det är en sak som jag får jobba med men man får helt enkelt göra så gott man kan och hoppas på det bästa, säger Marianne.

Hur kändes det i dag när du kunde läsa om studien som visar att konditionen var en sak som kunde minska riskerna att drabbas av demens?

– Det var en god nyhet. Träningen är viktigt för hela kroppen så jag är inte förvånad. Att röra på sig varje dag är något som jag försöker motivera andra att göra runt omkring mig också. I vår hoppas jag att jag ska kunna dra med mig mina elever på en 20 minuters promenad varje morgon. Att få in mer rörelse redan när man är barn tycker jag är viktigt, säger Marianne Fast.

ARTIKELN HANDLAR OM

Demens

Träning