Publicerad:
Uppdaterad:

”Hur får jag fast mage?”

Publicerad:
Uppdaterad:

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Kombinera styrka och kondition, råder Annika Sjöö.
Foto: Colourbox
Kombinera styrka och kondition, råder Annika Sjöö.

Annika Sjöö svarar

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se

Jag vill få en fast och tajt mage, hur gör jag bäst eller lättast för att få det? Jag kör styrketräning cirka tre gånger i veckan och brukar då köra ren styrka. Men jag undrar om jag kan köra styrka först och sen konditionsträning i 20–25 minuter efteråt på en crosstrain­er? Eller tappar jag ”musklerna” som jag har byggt upp om jag gör så?             

Pierre

SVAR: Om det är en fast och tajt mage du är ute efter så bör du träna både styrka och kondition, så kallad pulsbaserad styrketräning. Då har du en hög puls passet igenom och därmed en högre förbränning. Du blir hårdare, fastare och starkare i kroppen!

En vanlig missuppfattning är att man tror att bara för att man gör situps så får man en ”snygg” mage, men det krävs mer därtill, konditionsträning bland annat. Om ditt syfte bara är att bygga stora muskler (som i bodybuilding) är inte konditions­träning att föredra. Men med de mål som du beskriver är det en förutsättning. Du kan absolut träna styrka och sen kondition. Men personligen föredrar jag ännu hellre att du kör kondition och styrka varvat under samma pass, till exempel i olika tidsintervaller.

Annika Sjöö

Publicerad:
Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN