”Det händer ofta att vikten står stilla”

HÄLSA

Stephan Rössner chattade om hur man kan gå ner.

Han svarade bland annat på vad man ska göra när vågen står stilla och motivationen tryter.

Stephan Rössner säger: Hej i "sommaren" och välkomna att chatta med mig nu!

Gun-Britt Creutziger säger: Hej Stefan! Är 54 år och har hela mitt liv vägt mellan 58-63 kg ( 173 cm), utan bantningar. För ett år sedan började jag gå upp i vikt. Vet ej hur lite jag skall äta för att behålla min tidigare vikt. Går till och från arbetet nästan varje dag, under vårterminen blev det ca 83 mil! om jag inte går så cyklar jag. Trots denna aktivitet så har jag svårt att hålla vikten. Vad skall jag tänka på vid matlagningen och hur många kalorier per dag borde jag äta? Jag är vegetarian. Mer motion torde inte vara slutsatsen utan jag måste lära mig att tänka om i matlagningen. Vad tror Du Stephan?

Stephan Rössner säger: Det är faktiskt vanligt att kvinnor just i Din ålder går upp i vikt, men det är ovisst om det hänger samman med själva klimakteriet. vissa forskare har visat att viktuppgången kring 50 varit lika stor för dem som uipphört menstruera som för dem som ännu ej kommit in i klimakteriet. Ingen kan påvisa någon dramatisk hormonell förändring vid denna tidpunkt, men när Dina kvinnliga könshormoner sjunker i kroppen kommer den lilla mängden manligt att öka relativt sett. Kvinnor får därför efter 50 också mer av manlig kropp med "kulmage". Tyvärr finns det inga dundersmarta tips att komma med; allt Du gör verkar ju utmärkt. Men eftersom Du ju är SMAL just nu tycker jag gott att Du kan släppa upp vikten några kg utan att bli desperat!

Mimika säger: Hej Dr Rössner, jag började i din viktklubb och tyckte och tycker fortfarande att du har en fantastisk site. Jag tycker inte om att laga mat, men du hade även lätta och mycket goda recept som gjorde det lätt för mig att följa ditt viktminskningsprogram. Problemet kom när det efter en vecka inte hade hänt nåt med min vikt. I måndags blev jag så ledsen som jag gav upp under hela veckan som gick. Vad skall jag göra, hur skall jag tänka för att börja igen?

Tack på förhand

Mimika

Stephan Rössner säger: Det händer OFTA att vikten står stilla, trots att man tycker man gjort rätt. Kroppen är ju ben, muskler, vatten och fett. Man kan vara lite svullen ( t ex före mens), lite öm i musklerna (=svullnad) efter träning, inte tömt tarmen på något dygn. På sikt blir allt bra, jag lovar! Gör Du rätt blir det rätt- men det är just när man tappar sugen, som det finns risk att man totalt ballar och tror att det inte funkar. Inget har hänt, fortsätt lugnt, så går vikten snart ner igen!

Broken heart säger: Kan man förbättra hjärtat sk EF-värde genom att gå ned i vikt ? EF-värdet är i mitt fall något försämrat pga hjärtinfarkt.

Stephan Rössner säger: All konditionsträning är bra, träning efter infarkt stärker resten av hjärtat och är Du överviktig nu kommer en viktnedgång att innebära att hjärtat har mindre jobb att försörja Din kroppshydda om Du går ner!

bodi säger: är det i viktklubben som i viktväktarna att man kan spara kalorier mellan dagarna?

Stephan Rössner säger: Den rutinen är inte inlagd datormässigt, men Du kan ju själv tänka i sådana termer. Är det fest till helgen är det förnuftigt att vara extra försiktig dagarna före. Egentligen är det ju medvetenheten och konsten att tänka i förväg som avgör hur Du kontrollerar Din vikt.

Klara säger: Hej Stephan! Jag har gått ner 16 kg på ca 1 år genom att börja träna och följa Montignacs böcker och det känns roligt. Min fråga: Vad kan jag göra för att sluta tröstäta? Jag tar till denna ovana när jag är ledsen eller känner mig ensam. /Klara

Stephan Rössner säger: Tröstätning är vanligt. Tänk först igenom, VARFÖR Du tröstäter- kan Du göra nåt annat istället? Ringa nån, sätta på en skiva, gå ut, duscha, bjuda grannen på en slät kopp kaffe (han blir jätteglad!) ? Om du nu inte KAN låta bli att äta, kan Du då välja bra tröstmat? Gurka + morot i stavar fräscha och klara i kylen, blomkålsbuketter knapriga? Drick nåt kalorifritt?

Ut ur huset ochj bort från köket- det är ju där käket finns! Hund- låna någon och gå ut. Använd fanatsin!

lisa säger: Jag har hört att Omega 3-olja ska vara bra när man försöker gå ner, för att den ökar förbränningen. Stämmer det?

Stephan Rössner säger: Den viktigaste egenskapen hos dessa omättade fetter (fisk är bra sån källa!) är att de bidrar till sänkt blodfett, blodtryck, minskar blodets levringsförmåga m m. Men man kan inte bränna bort eget kroppsfett genom att käka omega-3-kapslar!

Christina säger: Hej Stephan, jag har m.h.a. Cambridgekuren gått ned 28 kg och samtidigt tränat och gått en kurs i näringslära. Jag mår mycket bra och jag äter mindre portioner nu är tidigare och med bättre innehåll samt efter tallriksmodellen. Vad är din erfarenhet med denna typ av viktreduktion, har jag en chans att behålla min nya vikt om jag fortsätter med tallriksmodellen och träning 2-3 ggr per vecka?

Stephan Rössner säger: Alla PULVERprodukter är i princip likvärdiga. Din fråga är berättigad, många tror att det är en "kur" att köra pulver några månader. Men det är ju NU, som jobbet börjar för Dig. Det verkar som Du smart förstått detta. Du kommer inte att kunna äta lika mycket som förut nu, men äter Du vettigt kommer Du att bli mätt och nöjd. Träning förståas utmärkt!

För BOK över ditt liv, så ser Du om Du håller på att tänja gränserna.

Johan säger: Hur långt ner måste man gå på sitt kaloribehov för att börja förstöra sin förbränning? 183 cm och 115 kg (Redan gått ner 17)

Stephan Rössner säger: Ingen "förstör" sin förbränning. Äter Du mindre än Du förbrukar går Du ner, så länge som intag är mindre än utgifter. Men man kan inte förstöra sitt reglersystem! När vikten går ner (Du har redan varit JÄTTEDUKTIG, GRATTIS!) sjunker förbränningen lite, så Du måste se upp hela tiden. Träning är ett bra sätt att hålla förbränningen i Din nya kropp uppe!

zarra säger: Hejsan. Jag gick upp 12kg innan jag förstod att något var fel. Jag hade hypothyreos, sköldkörteln hade slutat fungera som den skulle. Har nu ätit levaxin 1 år 125mg per dag nu. Började med 25mg. Min fråga, det är omöjligt att gå ner trots motion och sunda vanor. Vad ska jag göra?

Stephan Rössner säger: När Du får levaxin normaliseras förbränningen ghelt och hållet. Det finns inga vetenskapliga belägg för att Du inte skulle kunna gå ner, precis som alla andra. För noggrann dagbok och kolla din energibalans!

bodi säger: hej igen, jag har roat mig med att lägga in viktväktarrecept i viktklubben och kan konstatera att jag får en helt annan fördelning mellan fett, kolhydrater och proteiner. Framför allt fetthalten hos viktväktarna är extremt låg. I viktväktarna är frukt och grönsaker helt fritt, så ej i viktklubben. Andra skillnader är potatis. Båda "metoderna" fungerar. Hur kommer det sig? Hur vet min kropp vilken "metod" jag använder? Tack för att ni finns. Bodil

Stephan Rössner säger: Många vägar bär till Rom, kroppen behöver inte veta vilken metod Du kör. I princip är ju reglerna desamma, fast Du varit smart och testat systemet. På båda sätt får Du i Dig färre kalorier- och det är egentligen det enda avgörande. Sen passar olika metoder bättre eller sämre för folk- vilket ju innebär att det är en fördel att det finns valmöjligheter!

Eva säger: Hej,mitt problem är att kilona inte vill försvinna från magen.Jag är 1.81 cm o väger 85 kilo. Det är för mycket,men då jag går ner så bli benen ännu smalare,ansiktet också.

Men magen har samma mått, mycket irriterande!! Jag ser verkligen gravid ut, har fött nio barn, stora dessutom. Funderar på om en bukplastik är det enda rätta för mig. Det lär ju också vara FARLIGT med för tjock mage,det hör man jämt!! Men ingen verkar ha uppfattat att även kvinnor kan ha stor mage! Man får bara höra om hur "bra" det är med fett på bak o lår. Va?? Jag har inget sånt fett! Vad råder du mig till?

Stephan Rössner säger: Med mina mått har Du ingen stor övervikt, få kvinnor har idag fött 9 barn, men vi vet att varje graviditet i snitt kostar något kg. Vi har faktiskt forskat mycket kring detta, men ej funnit någon enkel förklaring till varför detta sker. Det vi vet är att det INTE är fel på ämnesomsättning e d,. Glöm bukplastiken, det här är alldeles för lite.. Jobba på med de gamla vanliga tipsen. Karln tyx ju tycka om Dig ändå- i alla fall av barnaskaran att döma!

ixia säger: Jag kan inte motionera pga sjukdom (går på sjukgymnastik)och jag är också allergisk mot flera "nyttiga" matvaror, kan viktklubben specialanpassa mitt program?

Stephan Rössner säger: Du får nog kompromissa själv, med över 100.000 medlemmart är det inte tekniskt möjligt att stödja egna program- men vad Du inte tål kan Du väl hoppa över. Sjukgymnastiken är väl oxå motion? Räkna den som sådan och gör i övrtigt vad Du mäktar!

Maggan säger: Jag har hört att vi i västvärlden äter en för stor del protein och fett av vårat kalori intag. Idag pratas det dock väldigt mycket om att livsmedlen innehåller för mycket socker. Men något måste det ju innehålla. Är det väsentligt vilka kalorier det är eller är det helt enkelt mänden i relation till vad jag gör mig av med som är det viktiga?

Stephan Rössner säger: Det är TOTALANTALET kalorier som är den viktigaste huvudfaktorn som avgör energibalans. Socker behöver vi inte, knappt fett heller. Protein får vi automatiskt i oss med de vanliga svenska kostråden. Enstaka livsmedel som är socker- eller fettrika är ju inget problem, om vi under veckan "späder" dem m,ed fiberrik, fettfattig kost. Inget är faktiskt förbjudet, men "byt fett mot fiber" är en enkel ramsa, som funkar!

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Stephan och alla ni som chattat!