"Fråga dig själv varför du småäter"

Publicerad:
Uppdaterad:
Dietist Josefine Jonasson är matexpert på Viktklubb.se.
Foto: david bergström
Dietist Josefine Jonasson är matexpert på Viktklubb.se.

Josefine Jonasson säger: Hej hej - efter lite tekniska problem är jag nu på plats! :-)

Moderator säger: Då sätter vi i gång!

anna säger: Hej! Lider sedan några år av anorexia, men har det sista året lyckats öka från 38-52kg. Nu börjar vikten bli skrämmande, hur ska jag göra för att inte falla tillbaka in i anorexi mönstret igen? Äter 6 ggr om dagen och är mycket rädd att vikten inte stannar upp utan att jag blir överviktig. Är 171,5 cm lång så jag ska ju upp till minst 58 kg.

Josefine Jonasson säger: Hej Anna! Jag hoppas att Du har hjälp och stöttning från annat håll för Din anorexi. Tyvärr är inte jag som person eller detta forumet rätt ställe att svara på Din fråga. Du gör ett jättejobb som håller på att tillfriskna, ta hjälp av Din läkare och be att få prata med en dietist. Varmt lycka till.

Maria säger: Hej Josefin! Jag äter enligt GI metoden fas 1 (men ett mål mat med kolhydrater då jag tränar) Tränar bodypump 2 ggr/vecka o spinning/kondition 2 ggr + 1 timmes morgonpromenad 5 ggr/vecka. En ätardag unnar jag mig... Mitt mål är att bli fastare i kroppen då jag är normalviktig. Är detta rätt sätt? Tack!

Josefine Jonasson säger: Hej Maria! Din träningsmängd är ju otrolig - attans vad ambitiös Du är! Jag tycker att Du ska äta varierat, vanlig mat, tänk på Tallriksmodellen. Då kommer Du att bli fastare i kroppen i alla fall. För att bygga muskelmassa behöver Du både kolhydrater, protein och fett. Lycka till!

MammaMia säger: Jag äter en Nutrilett bar till frukost varje dag i stället för smörgås, gröt etc. Hur länge kan man äta Nutrilett tycker du? Jag har gjort det i 5 veckor nu och tycker det funkar jättebra.

Josefine Jonasson säger: Hej! För Dig fungerar det bra och då ÄR det en bra metod för Dig. Det finns inget magiskt i dessa produkter men det finns gott om vitaminer och mineraler och inte så mycket kalorier. Om Du äter varierat för övrigt kan Du äta Din bar ett bra tag utan problem.

Sabine säger: Hej! Jag har försökt komma ifrån mitt småätande, men det verkar vara helt omöjligt. Min pojkvän försöker och hjälpa mig, men jag smygäter när han är borta. Hur ska jag komma ifrån mitt sockerbegär? Jag försöker också äta mindre...men det går inte....hur ska jag peppa mig själv??

Josefine Jonasson säger: Hej Sabine! Det här med småätande är svårt. Det första Du bör göra är att fråga Dig själv VARFÖR Du småäter. Är Du uttråkad? Ledsen? Ensam? Glad? Sugen? Hungrig? Ja, det finns en massa olika orsaker till att man äter. Om Du te x äter för att Du är uttråkad kan Du göra något annat istället. Det LÅTER lättare än vad det är men det är inte omöjligt om man vet anledningen. Jag tycker att Du ska fokusera på att äta ordentligt vid frukost + lunch + middag och sen planera in ett par mellanmål däremellan. Då kommer Du att hålla Dig mätt och belåten och kanske lättare kan motstå andra frestelser. Prova Dig fram - DU är Din egen handbok!

Vilma säger: Vilken grönsak är nyttigast?

Josefine Jonasson säger: Hej Vilma! Oj... jag måste nog säga att ALLA grönsaker är nyttiga men inom olika områden. När det gäller fibrer är det t ex bäst att välja grövre grönsaker såsom morötter och kål. Ärter och andra baljväxter är oxå väldigt nyttigt.

liv säger: Vad är BMI?

Josefine Jonasson säger: Hej Liv! BMI är ett generellt mått på om man är normalviktig,underviktig eller överviktig. Man vet att riskerna för diverse komplikationer ökar vid BMI under 18.5 och BMI över 25. Desto högre BMI däröver, desto högre risker för komplikationer, te x högt blodtryck, diabetes typ 2, höga blodfetter mm. BMI betyder direkt översatt Body Mass Index. BMI tar ingen hänsyn till vilken kroppsmassa man har, muskler eller fett, men är ändå ett ok mått för att mäta om man behöver gå upp eller ner i vikt.

Camilla säger: Hej! Har börjat gå ner i vikt med hjälp av Cambridgekuren. Det funkar jättebra och jag märkte stor skillnad mycket snabbt. Det jag undrar är om det verkligen stämmer att det är en av de bästa kurerna när det gäller att hålla vikten efteråt? Har svårt att tro att jag inte kommer gå upp allt igen när jag börjar äta mat igen.

Josefine Jonasson säger: Hej Camilla! Tyvärr skiljer sig ínte Cambridgekuren från andra pulverkurer. Man behöver inte gå upp allt efteråt men det krävs att man är motiverad och beredd att förändra sina matvanor när man börjar äta normalt igen. Ta det stegvis och var försiktig. Du kommer automatiskt att gå upp lite när Du börjar äta eftersom Du fyller tarmen igen. Var beredd på det så att Du inte blir nedstämd av en viktuppgång. Du kommer att fixa det om Du bestämmer Dig! Lycka till!!

mojnes säger: Hej jag är en tjej på 23 år som tidigare har tränat mucket. Men jag la av och gick upp i vikt. Jag har som mest vägt 105 kilo men väger nu 91. Om ett år ska jag gifta mig och vill gärna gå ner till 70 kilo. har du nån bra metod?

Josefine Jonasson säger: Åh, grattis - vad kul med bröllop! Vad duktig Du är som redan har gått ner en del kilon. Ta ett steg tillbaka och se vad Du gjort hittills, det har ju varit framgångsrikt. Du gifter Dig om ett år, Du har alltså ett tag på Dig, gör därför inget drastiskt utan ta det lugnt. Ta gärna en koll på Viktklubb.se - där finns de redskap och den hjälp Du behöver för att gå ner Dina kilon. Lycka till!

MumsMums säger: Om man vill unna sig nåt riktigt gott under viktminskningen, vad rekommenderar du då? Inte frukt! Är det ok med en bit choklad utan socker men med sötningsmedel i stället?

Josefine Jonasson säger: Så frukt är inte tillräckligt gott alltså? ;-) Visst kan Du äta choklad, men välj då den choklad Du tycker allra bäst om, även om den innehåller socker. Njut av den och var stolt över Dig själv för att Du lyckas begränsa mängden. Lycka till med Din viktminskning!

camilla säger: varför är det svårare att gå ner nu är man har kommit över 20 års åldern??

Josefine Jonasson säger: Hej Camilla! Dels sjunker ämnesomsättningen lite med åldern (men Du är ju fortfarande väldigt ung!!) och dels förändras levnadsstilen beroende på hur livet förändras. Kanske rör Du Dig mindre nu än vad Du gjort tidigare? Bil istället för promenader?

Moderator säger: Sista frågan nu!

Vilma säger: Jag har hört om en doktor som rekomenderar GI och skriver en blogg. Varför rekomenderar inte du GI?

Josefine Jonasson säger: Hej igen Vilma! Hon rekommenderar inte GI, hon förespråkar lågkolydratkost och det är en helt annan sak. Man kan äta mat med lågt GI och ändå äta kolhydrater. Det är mat som även jag och Viktklubb rekommenderar, frukt, grönsaker, grovt bröd, fullkornsprodukter mm.

Moderator säger: Det var allt vi hann med i dag, tack till Josefine och alla som har bidragit med frågor!

Josefine Jonasson säger: TACK för idag - ha en fortsatt bra tisdag!

Publicerad: