SHIRIN TESTAR CROSSFIT ”Ruskar om muskler du inte tränar annars”

Foto: Crossfits röda tråd är att blanda funktionell styrka och kondition. Det här passet avslutades med bröstsim!
HÄLSA

Vad: Crossfit är ett pass som kan utföras i alla möjliga ­olika konstellationer, ute eller ­inne, men den röda tråden är att ­alla rörelser är funktionella styrke – och konditionsövningar. Det kan vara en blandning av kast, hopp, kickar, löpning, klättring, eller balansövningar. Det vill säga – inga övningar isolerar någon muskel. En bicepscurl är en isolerad övning medan ett utfall tillsammans med en armrörelse är en funktionell styrkeövning. I crossfit tränar du mot klockan eller mot en specifik sträcka. Jag testade Patriks klass på Planet Fitness i Stockholm och där kan vad som helst hända. Just denna klass under 30 minuter fick vi uppleva ett minitriathlon med 7 minuter stenhård spinning, 1,5 km löpning i Hagaparken, 200 meter simning i Brunnsviken och 100 situps.
Du tränar: Styrka och kondition för hela kroppen. Det är 30 minuters utmaning – med dig själv som motståndare.

Passar: Lämpar sig bäst för dig som är träningsvan.

Utrustning: Kläder som du kan röra dig i. Glöm inte vattenflaskan!

Här kan du träna crossfit: Planet Fitness: www.planetfitness.se (där jag tränade med instruktören Patrik), Crossfit Norrtälje: www.trainingclub.se, CrossFit Nordic: www.crossfitnordic.se, Sats (sök på crosstraining): www.sats.com

Shirins betyg:  

Kul, innovativ, annorlunda och utmanande klass. Patrik är en av de mest nytänkande instruktörer jag tränat med. Han utmanar och överraskar. Du vet aldrig hur upplägget kommer att se ut. När jag testade hade vi fantastiskt väder och då tog Patrik verkligen tillvara på det. Han förvarnade mig om att det kunde bli lite blött, men aldrig kunde jag tro att klassen skulle avslutas med 200 meter bröstsim i Brunnsvikens ljumma vatten. Eftersom du får bästa resultat av varierad ­träning så är den här ­klassen toppen. Du kommer garanterat ruska om en del muskler som du inte tränar ­annars.