Mmm våfflor!

Av: Sofia Carlberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Hälsa

– Dietistens våffeltips

På våffeldagen tipsar Viktklubbs dietist Josefine Jonasson om nyttigare våfflor, och om den egna favoriten. Dessutom bjuder Tasteline på ett recept på våfflor med lågt GI.

Vad kan man tänka på om man vill ha en lite nyttigare våffla?
– Det som gör själva våfflan energirik är att den innehåller en hel del fett, både i själva smeten men också i våffeljärnet. Att minska lite på fettet är alltså en bra idé, säger Josefine Jonasson.

Har du några förslag på nyttigare topping än grädde och sylt?
– Grekisk yoghurt och hallon är ett bättre alternativ.

Vad finns det för olika sorters våfflor? Vilka är nyttigast?
– Det finns massor olika våfflor. Extra fibrer, mindre fett, mer proteiner och så vidare. De nyttigaste våfflorna är de med grovt mjöl, utan socker och fett men då är det ingen våffla längre tycker jag. Min åsikt är att ska man äta våfflor eller andra godsaker ska man äta dem på det sätt man tycker är allra godast och istället begränsa mängden. Tycker man bäst om våfflor med lite grädde och sylt är det bättre att äta en sån än tre våfflor med extra fibrer som serveras med keso.

Hur äter du dina våfflor?
– Jag inser här och nu att vi inte har något våffeljärn och att kanske inte blir några våfflor för min del. Om jag ska äta våfflor vill jag äta dem med vispad grädde och hallon.

Våfflor med lågt GI

Gör dina egna smarriga GI-våfflor!

Våfflor med lågt GI.
Foto: KATJA KRISTOFERSON
Våfflor med lågt GI.
Publicerad: