Listan: Tio saker du ska undvika eller dra ner på om du är gravid

Foto: Colourbox
Tio saker du ska dra ner på eller undvika att äta om du är gravid.
HÄLSA

Att vara gravid är inte bara en dans på rosor.
Helt plötsligt har du inte bara dig själv att tänka på utan även ditt ofödda barn. Att äta nyttigt och bra är därför extra viktigt när du är gravid.
Här är listan på tio saker du bör minska på eller slopa helt när du är gravid.

När du är gravid behöver du mer näring än vanligt för att ditt barn ska växa och utvecklas som det ska i magen. Till exempel behöver du mer vitaminer och mineraler än du gör annars – däremot behöver du inte så mycket mer kalorier.

Det bästa sättet att få i sig all näring är genom näringsrik och nyttig mat. Det bästa är, enligt Livsmedelsverket, att äta varierat men det finns en hel del saker du bör dra ner på när du är gravid och en del du bör undvika helt och hållet.

Här är tio olika saker du bör begränsa eller slopa helt när du är gravid:

  • Alkohol: Så fort du misstänker eller får reda på att du är gravid bör du helt och hållet undvika alkohol. Alkoholkonsumtion kan leda till missfall och olika typer av skador på fostret. Forskningen har inte kunnat slå fast en nivå av alkoholkonsumtion som är riskfri för fostret vilket innebär att även måttliga mängder alkohol kan skada fostret.  Därför bör du helt och hållet avstå från alkohol när du är gravid.

  • Lever: Lever innehåller höga halter av vitamin A vilket kan vara skadligt för ditt foster. Det går bra att äta leverpastej eftersom det innehåller en mycket begränsad mängd lever men i övrigt bör du undvika att äta alla former av lever, det innefattar även fiskleverolja.

  • Koffein: Kaffe, svart te, läsk och energidrycker innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man, enligt Livsmedelsverket, därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar ungefär tre koppar kaffe eller sex koppar svart te. 

  • Örtte: Det finns en mängd olika örtte och örtprodukter på marknaden. Ofta vet man inte exakt vilken påverkan dessa produkter kan ha på ett foster. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att man alltid diskuterar med sin barnmorska vilka örtte man brukar dricka och vilken påverkan dessa kan ha. Vill man ta det säkra före det osäkra så håller man sig undan alla olika typer av örtprodukter.

  • Hälsokost: Precis som örtte finns det en rad olika örtprodukter och annan hälsokost på marknaden. Många är säkerligen helt harmlösa men en del hälsokost som till exempel ginsengprodukter och produkter som innehåller mycket vitamin A kan vara skadligt så bör du alltid fråga din barnmorska innan du äter hälsokostprodukter.

  • Viltkött: Viltkött kan innehålla höga halter av bly, om blyammunitionen använts vid jakten. Bly kan påverka utvecklingen av barns nervsystem och därför rekommenderas gravida, och barn under sju år, att undvika färs och grytbitar från kött som ligger nära sårkanalen, det vill säga där kulan gått.
    Det är ingen fara att äta kött som kommer från andra delar av viltet men om du är osäker på hur djuret skjutits kan det vara smart att undvika viltkött helt och hållet.

  • Rått och rött kött: Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn. Listeria överlever frysning. Om man äter rått eller rött kött finns det en risk att drabbas av toxoplasma. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att man endast äter kött som är tillagat under tiden man är gravid.

  • Kallskuret: Om du vill äta parmaskinka eller annan kallskuren mat så bör du av risken för toxoplasma alltid frysa ner skinkan/det kallskurna tre dagar innan du tänker äta det. När det gäller annat smörgåspålägg, som du kan riskera att få listeria av, så ska du, enligt Livsmedelsverket, köpa så färskt som möjligt och alltid kolla datumet innan du äter av produkterna.

  • Kittost och mögelost: För att undvika risken att smittas av listeria bör man också undvika all form av kittost och mögelost. Det gäller även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Detta gäller bland annat ostar som brie, chevré, vacherol, taleggio och gorgonzola.

  • Gravad, rökt fisk och sushi: När det gäller sushi, gravad eller rökt fisk finns det en risk för listeria. Därför bör du alltid kolla förpackningsdatum och bara äta nygjorda eller nyförpackade produkter.

  • Fisk: Fisk och skaldjur är nyttigt och innehåller en mängder av vitaminer och mineraler som du behöver när du är gravid. Fet fisk som lax och makrill innehåller dessutom Omega 3 fett. Men all fisk är inte bra att äta för mycket av eftersom de kan innehålla kvicksilver. Det gäller bland annat abborre, gädda, gös och tonfisk. På Livsmedelsverkets hemsida kan du se en hel lista över vilka fiskar du bör begränsa intaget av.

Källa: Livsmedelsverket

ARTIKELN HANDLAR OM

Graviditet

Kaffe

Alkohol