Så kommer du i form till sommaren

Foto: Denise Rosell
Joacim Rahm och Ingela Laméus ska tillsammans med Viktklubb och Mårten Nylén komma i form till sommaren.
HÄLSA

Nu är det inte så många veckor kvar till sommaren och många känner att de behöver komma i form inför strandsäsongen.
Men hur gör man egentligen och vad är viktigast kosten eller träningen?
Vi frågade en av Sveriges mest kända tränare och hälsoprofiler Mårten Nylén.

Våren är äntligen här och vinterjackorna kan lämnas hemma i garderoben. Men när de tjocka kläderna åker av är det många som känner att vintern och påsken satt sina spår på kroppen och att de behöver lägga i ett kol för att vara i form till sommaren.

Vi frågade en av Sveriges mest kända tränare Mårten Nylén, som bland annat varit en av huvudtränarna i Biggest Loser och som just nu är aktuell med sin nya föreläsning Tänk om, om tips för hur man ska tänka när det är dags för en förändring.
– Det handlar om att utgå från sina förutsättningar idag och därför handlar det inte om att starta så hårt man kan utan mer om så smart man kan. säger Mårten Nylén och fortsätter:
– Börja lite lättare för att sedan trappa upp. En annan smart start är att starta där man är som svagast. Då får man ofta en bra förändring utan att behöva göra ett jättejobb.

Om man inte bara är otränad utan också lite överviktig. Vad är då viktigast kosten eller träningen?
– Jag skulle säga att kosten är viktigast, men samtidigt så gör båda skillnad och det finns massor av mindre förändringar man kan göra som inte innebär att ändra allt. 

Ska komma i form på 90 dagar

Några som nyligen påbörjade en stor livsstilsförändring är Joacim Rahm och Ingela Laméus som tillsammans med Viktklubb och Mårten Nylén ska komma i form på 90 dagar. Utmanarna som är inne på sin tredje vecka har redan gjort enorma framsteg och i dag fick Aftonbladet vara med på ett träningspass tillsammans med Mårtén Nylén.

För Joacim och Ingela, som båda behöver gå ner en del i vikt, har veckorna inneburit stora förändringar i både deras kosthållning och deras träning. Men tillskillnad från det man kan tro så har det inte handlat om att gå på en stenhård diet utan snarare göra klokare val. För Ingela har det till exempel handlat om att öka upp energiintaget eftersom hon tidigare åt alldeles för lite medan det för Joacim har handlat om att välja sundare alternativ.
Och när det kommer till träningen har det handlat mycket om att få in rutiner på bra vardagsmotion och sen lägga till lite träningspass.

”Ska inte underskatta vardagsmotionen”

Och just att få till rörelse i vardagen är något Mårten Nylén tycker att man ska satsa lite extra på och som han dagligen inspirerar tusentals personer till på sitt Instagram.

– Man ska inte underskatta vardagsmotionen den kan bli en toppenbra träning. Att röra på sig bör man göra varje dag. Men pratar man om att gå på pass, ut och springa eller gå på gym så kan väl några dagar i veckan vara bra, säger Mårten Nylén.

Men finns det något enkelt knep när det gäller kosten som du skulle kunna tipsa om?
– Jag pratar ofta om tre grundstenar när det gäller kost. Det första är
näringsinnehåll, dvs att maten innehåller den näring du behöver för att må bra och få resultat. Sen handlar det om energimängd, dvs att du anpassar energimängden efter dig och ditt mål. Sen lägger man till en gnutta sunt förnuft. Det brukar ofta bli bäst så, säger Mårten Nylén och fortsätter:
– Gå inte på dieter utan skapa hellre ett hållbart sätt att äta.

Satsa på övningar med kroppsvikt

För dig som tänker komma igång med träningen så har Mårten några enkla tips.

– Satsa på övningar som du kan utföra, och övningar som tränar dig mot det syfte och mål du har. Jag gillar till exempel övningar med kroppsvikt då man inte blir beroende av varken redskap eller gym. När det gäller kosten skulle jag rekommendera dig att starta med att äta regelbundet, näringsrikt och vad som är rätt mängd energi för dig. En bra start kan samtidigt vara att minska eller ta bort det som är sämst och lägga till någonting bra.

Och är det kalorier du vill bränna så är rådet att satsa på någon typ av konditionsträning.
– Jag skulle satsa på cardioträning som till exempel promenader, löpning, cykel, simning eller crosstrainer ihop med lättare styrketräning för bästa effekt.

Många drömmer om magrutor eller andra synliga muskler. Men hur är det med det, går det att få magrutor när det bara är några veckor kvar till sommaren?
– För mig är det alltid viktigare att man mår bra på riktigt, och detta fokus på magrutor känns mindre relevant. Men vill man verkligen få fram rutorna så borde man se till att skapa en livsstil som alltid håller dig i en ok form. Då kan man toppa lite extra när man vill, säger Mårten Nylén.

Mårtens tre bästa tips för att komma igång med en förändring:

- Utgå alltid ifrån dina förutsättningar idag
- Förändring är det som skapar förändring, så vill du att något ska bli annorlunda så behöver man gör något annorlunda.
- Starta idag och skjut inte på saker till imorgon. Idag är alltid bästa dagen då det är idag vi kan göra skillnad.

Träna hemma - Mårten Nylén tipsar 00:32
ARTIKELN HANDLAR OM