Varning - farligt att träna på morgonen

HÄLSA

Forskarrapport: Risken att drabbas av en infektion ökar

LONDON

Det är farligt att motionera på morgonen.

Då är immunförsvaret som allra sämst.

Det är bättre att träna på kvällen.

Foto: BÖRJA SENT En forskargrupp i England har visat att halten av antikroppar som bekämpar infektioner är som lägst i kroppen på morgonen. Forskarna ger därför rådet: Motionera helst på kvällen.

En grupp forskare vid Brunel-universitetet i London har testat 14 simmare klockan sex på morgonen och klockan sex på kvällen.

Forskarna tog salivprover vid båda tillfällena.

Man fann att immunoglobulin A, som ser till att blodet har en god förmåga att bekämpa infektioner, var på sin lägsta nivå på morgonen.

Man upptäckte också att nivåerna av kortisol, ett stresshormon som kan hålla tillbaka immunförsvaret, var lägre på kvällen.

Vilket i sin tur betyder att immunförsvaret var bättre på kvällen.

Kan appliceras på alla

Det innebär även att en hög stressnivå också gör det farligt att motionera redan på morgonen.

- Motion på morgonen kan öka mottagligheten för en infektion jämfört med motion på kvällen, säger doktor Lygeri Dimitriou, som ledde studien, till Daily Mail.

Studien, som publiceras i Journal of Sports Medicine, visar också att resultatet går att applicera på alla idrottsmän och motionärer - oavsett nivå.

Lygeri Dimitriou säger också till tidningen:

- Den här upptäckten visar att kroppens egen klocka har en betydande påverkan på immunförsvaret. Bästa tiden att träna är på kvällen när både de basala nivåerna av kortisol - och den kortisol som bildas efter motion är lägre.

"Mer saliv på kvällen"

Men även saliven påverkar hur mottaglig man är för infektioner.

- Graden av salivproduktion, som hjälper till att skydda mot virus och bakterier, är också som högst på kvällen.

Lygeri Dimitriou ger ett råd till alla motionärer:

- Undvik att träna på morgonen om du börjar motionera efter en sjukdom eller skada.

Doktor Dimitriou menar också att morgonträning ska undvikas nära en tävling och när man har höga stressnivårer.

Leif Kasvi

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning