"Det är kaxigt och svettigt"

HÄLSA

Kropp & Hälsas reporter

testar nya spännande träningsformer.

När lugna qi gong möter actionfylld kampsport blir resultatet ki-jympa - en tuff träningsform med attityd.

Foto: Variation. Ki-jympa bjuder både på boxningsslag och mer mjuka qi gong-inspirerade övningar.

Upp med nävarna!

Alla i lokalen ställer sig i den klassiska boxningsposen med knutna nävar i ansiktshöjd.

Armar far ut åt alla håll och vi skuggboxas som om vi aldrig gjort något annat: högerkrok, vänsterkrok, uppercut, knock out.

Övningarna känns ordentligt i musklerna i överkroppen.

Ki-jympa är inget vanligt jympapass. Det är kaxigt och svettigt.

Vi sprallar runt och jag känner mig som en kalv på grönbete.

Ung som gammal förvandlas till Kung Fu-experter.

Det är riktigt roligt att slåss på låtsas och alla är djupt fokuserade på att oskadliggöra sin osynliga fiende.

När adrenalinet är på topp blir det plötsligt stilla. Fridfull asiatisk musik strömmar ur högtalarna. Det är dags för qi gong-inspirerade övningar.

Vi djupandas och tränar balans och står likt storkar på ett ben och försöker att inte tippa.

Övar slag

Friden blir inte långvarig: musklerna ska få sig en genomkörare: vi gör situps och armhävningar och övar mer på slag och sparkar i olika kombinationer.

Passet avslutas med en stunds meditativ återhämtning då vi sitter med slutna ögon och går in i oss själva.

Variationen gör att passet aldrig blir långtråkigt. Övningarna känns skonsamma för kroppen utan att träningen för den skull känns som förtäckt husmorsgymnastik.

Tvärtom får hela kroppen, och dessutom själen, sitt.

Ki-jympa är snäll mot benhinnorna eftersom den inte innehåller några hopp.

Vivvi Toikkanen