Kom i form för 2013

avJohanna Björklunds

HÄLSA

30 minuter är allt som behövs – expertens bästa tips

1 av 12 | Foto: Magnus Liam Karlsson
1 Utfall med rotation Så gör du: Stå med fötterna höftbrett isär och håll vikten framför dig nära kroppen. Ta ett kliv bakåt med höger ben och sänk kroppen med rak höft till 90 grader i knäled.

Har du lovat dig själv att börja träna i år?

Här är sex övningar som du kan göra hemma – på ­bara 30 minuter.

Övningarna prickar in ­alla stora muskelgrupper som du har stor nytta av att stärka. För en stark kropp är en snäll kropp.

Den ­klagar inte över smärta, den gör vardagen lättare och belönar dig med schyst hållning och snygg form.

Rygg och axlar: Att träna de muskler som gör bröstet mindre framåtroterat och hållningen stoltare är det smartaste sättet att slippa smärta i rygg, axlar och nacke.

Armar och axlar: För att lättare kunna jonglera både matkassar och barn.

Magen: En stark bål är så mycket mer än ett sexpack. Magen hjälper ryggen att hålla ett bra bålstöd när du ska skotta uppfarten eller­ slänga ut granen.

Ben och rumpa: En vältränad underkropp får inte bara dina byxor att sitta snyggt, den gör också att du orkar släpa pulkan uppför backen för femtioelfte gången.

Redo? Gör övningarna efter varandra som ett ­cirkelprogram och upprepa det tre gånger, med någon minuts vila mellan.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Kom i form