Variera dagens viktigaste mål

HÄLSA

4 goda, smala frukostar

Låt frukosten ange tonen! En nyttig, mättande och lockande frukost ger dig en bra start - och minskar risken att du slarvar senare under dagen. Här är fyra läckra alternativ.

Frukosten kickstartar förbränningen och får igång kroppen. Dessutom gör den att du kommer i en bra balans redan från start och har lättare att välja bra mat i lagom mängd resten av dagen.

Men om man helt enkelt inte är hungrig då?

– Man behöver inte äta frukost just när man vaknar. Vill man äta först när man kommer till jobbet eller efter en promenad är det helt okej. Risken med att inte äta frukost alls är att man blir väldigt hungrig innan lunch och riskerar att äta för mycket till lunchen, säger Josefine Jonasson, dietist.

Hon tycker inte att man behöver undvika något speciellt livsmedel - men man ska vara medveten om vad ens frukostvanor innebär för resten av dagen.

– Tycker man väldigt mycket om att äta vitt bröd med Nutella så måste man själv göra bedömningen om det är värt det. Det ger inte så bra mättnad och inte så mycket näring. Det kan alltså innebära att man måste jobba lite i uppförsbacke resten av dagen men faktum kvarstår - valet får man göra själv.

Hon tipsar om att det kan löna sig att vara extra försiktig med feta korvar, söt müsli, söt yoghurt, juice och vitt bröd.

Vilken är din egen favoritfrukost?

– Hackat äpple med kokt hel dinkel, lite keso, a-fil, linfrön och solrosfrön. Eller ett par grova mackor med ost och tunnt skivat äpple. Och en massa kaffe med mjölk förstås!

Maria Wångersjö