Fryst eller färskt

HÄLSA

- vilket är bäst?

Foto: Ät både färska och frysta frukter och grönsaker.

Ofta kommer frågan upp om det är bättre att äta färska frukter och grönsaker istället för frysta. Svaret är att ur näringssynpunkt har det inte så stor betydelse vad du äter. I vissa fall är det till och med mer näring i det frysta än det färska.

Ofta är C-vitamin, A-vitamin, protein och fibrer likvärdiga i jämförelse mellan färska och frysta grönsaker. Sedan beror det naturligtvis hur du tillagar din mat. De flesta frukter och grönsaker är känsliga för både värme, ljus och för lång tillagning.

Ju närmare skörd man äter frukt eller grönsaker - ju mer näring finns kvar i produkten. Färska grönsaker måste ofta transporteras från fältet till grossist och sedan vidare till butikshyllan, en process som brukar ta cirka tre dagar i kylförvaring och/eller rumstemperatur. Under den tiden kan råvaran tappa en del av sin näring. Många frukter och grönsaker skördas dessutom innan de är helt mogna, vilket också kan påverka näringsvärdena negativt.

Frysta grönsakers fördelar

Frysta grönsaker skördas när råvaran är mogen och fryses sedan inom 2-3 timmar. På så vis konserveras halterna av viktiga näringsämnen. I samma ögonblick en grönsak skördas börjar förändringen, där vitaminer och smakämnen påverkas mest. En annan av frysta grönsakers fördelar är att de är lätta att ta fram när de behövs. Färska grönsaker och frukter är gott och fräscht att ha hemma, men det gäller att man använder dem innan de blir dåliga.

En studie visade att efter tre dagar i butikshyllan och tre dagar i kylskåp - en typisk situation efter inköpet - behöll den färska gröna bönan endast 36 % av sitt C-vitamininnehåll. Frysta gröna bönor behöll däremot 77 % av C-vitaminet - mer än dubbelt så mycket. Det är framförallt de vattenlösliga vitaminerna som minskar vid långvarig lagring och vid tillagning i hög värme.

Ät både färska och frysta frukter och grönsaker så når du upp till ett halvt kilo frukt och grönt per dag!

Maria Nygårds