LEKANDE – inte lätt

HÄLSA

Wellness testar Run speedplay by Urban Tribes

Foto: SARA RINGSTRÖM

Det som på pappret ser ut som ett ganska enkelt och lekfullt pass leder till tävlingsinstinkt och slutar med blodsmak i munnen.

Och helt klart bättre kondis på ett roligt sätt.

När man springer är det lätt att få in en rutin som kan vara skön, mediterande men också ganska tråkig och inte särskilt utvecklande. Många PT:ar rekommenderar då intervallträning men jag känner mig lite konstig när jag ska tokrusa mellan två lyktstolpar och sen ta det lugnt mellan nästa. Alldeles själv.

Är du som jag är Run speedplay by Urban Tribes något för dig.

Professionella löparcoacher har satt ihop ett helt program för dig som vill komma i gång eller utveckla dig som löpare och i våras lanserades den lekfulla intervall­varianten. Det börjar med att vi delas upp i grupper utifrån hur snabbt vi springer milen. Och här kommer det grymma – det finns grupper för dig som springer på 70 minuter men också för dig som springer på 35.

Sedan är det dags att springa på riktigt. Vi får köra tio intervaller på allt från 30 sekunder till 4 minuter med pauser på mellan 20 sekunder och 1 minut. Vi springer tillsammans i grupp i skogen och under de längre intervallerna håller coachen tempot medan vi själva får välja tempo på intervallerna under 50 sekunder. När visselpipan ljuder är intervallen slut och vi joggar på stället eller vänder tillbaka till de som eventuellt har kommit efter.

Det är lekfullt, det är omhändertagande och det är väldigt givande för konditionen.  Och det är för alla – enda kravet är att du ska klara av uppvärmningsjoggen på två kilometer som går i 6,30-tempo.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning