”Kan man träna när man är bakis?”

HÄLSA

Motionsexpert Alan Bergström chattade med läsarna

calle säger: Många rekommenderar promenad innan frukosten, men bryter man inte ner sina muskler då? Vad kan man göra för att hindra det isådana fall?

   Alan Bergström säger: Nej, promenad innan frukost är inte muskelnedbrytande. Vill man kan man dricka en ren proteindrink blandad med vatten, men det gör ingen avsevärd skillnad.

isa säger: Hej! Hur ska man äta och träna för att "deffa" sig till en mage med magrutor?Tack!

   Alan Bergström säger: Cardioträning (kondition) - på cirka 70% av maxpuls samt vara strikt med kosten är det som gäller. Men det är lite individuellt hur "tajt", dvs hur lite underhudsfett man måste bli av med, innan rutorna syns.

Amir säger: hejj

Min fråga är ska man äta innan man ska ut och jogga eller efter??. Alla säger olika så jag vill höra vad en expert säger./Amir

   Alan Bergström säger: Ät något kolhydratrikt cirka 1,5-2 timmar innan. Efter passet är går det bra med en väl sammansatt måltid, dvs du behöver inte lägga fokus på någor särskilt näringsämne. Om du måste/vill det så är det återigen kolhydraterna som ska prioriteras.

calle säger: Hur mycket protein ska en tränande person få i sig? Finns de stor risk att man får i sig för lite om man äter "normalt"?

   Alan Bergström säger: Nej, det finns ingen stor risk. Cirka 0,8 gram/kg kroppsvikt/dag är ett tillräckligt intag. Proghressivt styrketränande idrottare i uppbyggnadsfas har sannolikt ett högre behov, cirka 1,4-1,7 gram/kg/dag

Candy säger: Hejsan.Jag har så kallade "Baguetter" på ryggen.Hur tränar man bort dom?

   Alan Bergström säger: JAg vet inte vad "Baguetter" är. Är det kroppsfett är det konditionsträning och diet som gäller. Är det de två limporna i ländryggen på var sida om ryggraden är det muskler. Dom ska vara där.

stina säger: Jag är lite nyfiken på vilken aktivitet som bränner mest kalorier? behöver gå ner i vikt lite och tänkte främst gå ner i form av ökad förbränning!

   Alan Bergström säger: Konditionskrävande träning som tex: Löpning, cykling, simning. Vilken som bränner mest är beroende på vilken intensitet du har och hur länge du orkar hålla på.

säger: hejsan. jag har länge haft besvär som stelhet och överbelastning i nedre delen av ryggen. Detta visar sig då jag tar långa kliv och går uppför backar (främst i vänster sida). Nu undrar jag vilken träning som lämpar sig bäst för att bli av med problemet?

   Alan Bergström säger: Sannilkt rörlighetsträning (stretching). Men det finns för många muskler som kan vara inblandade för att jag ska kunne ge ett uttömmande svar. Bäst/säkrast är att uppsöka en sjukgymnast/naprapat.

Byrd säger: Protein från mat är överlägsen protein från drinkar har jag hört. Stämemr det till fullo?

   Alan Bergström säger: Protein i pulverform är "designat" och skulle rimligtvis kunna vara bättre. MEN det beror på vilket protein (kvalite) och vilken mat. Vad man däremot med säkerhet kan säga är att kroppen är väl anpassad till att bryta ner och ta upp den mat som finns i födan. Extra tillskott behövs egentligen bara när mängden blir för stor för att man ska hinna/orka äta.

säger: om jag är ute och går en timme rask promenad 7 dagar i veckan och kör pilates varannan, kan jag lätt gå ner i vikt utav det , om jag är normalviktig ? är det bättre att gå varannan dag ? tacksam för svar =)

   Alan Bergström säger: Träningsmängden bör räcka. Det är i ditt fall maten som kommer att avgöra.

Anna säger: Hej! Jag har tränat och gjort allt för att bli av med fettet runt magen, men jag förlorar bara kilon på andra ställen, vad ska man göra för att det ska ta på magen??

   Alan Bergström säger: Fettet tas ojämt av kroppen, det är orättvist men ett faktum. Det kommer att försvinna på magen också. Håll ut

säger: Är det fel att träna dagen efter man druckit alkohol?

   Alan Bergström säger: Inte nödvändigtvis fel, det beror på hur "rökig" man var dagen innan. Det har dessutom väldigt dålig effekt samt belastar kroppen onödigt hårt. Bättre att vänta en dag.

Tobbe säger: Vilken är den bästa sorts träning om man vill bli starkare, men samtidigt inte bli för stel?

   Alan Bergström säger: Tung styrketräning. Samt lägga ner ordentligt med tid på rörlighetsträning (stretching) efter (cirka 20-30 min).

Helén säger: Jag är en arbetande småbarnsmamma som inte har den tid som krävs för att ge mig iväg och träna. Känner dock med vikte och kondition att jag måste börja röra på mig då jag har ett stillasittande jobb. Hur får jag bäst träning utan att behöva lämna hemmet?

   Alan Bergström säger: Hemträningsvideos(dvd:s) kan vara ett bra sätt. Investera i en bra cykel/trappmaskin (som används). Komplettera med gummiband och en pilates/yogamatta så har du ett komplett "hemgym"

Moderator säger: Sista frågan kommer från Byrd

Byrd säger: alla gymtidningar hittar på "nya metoder" för att utveckla sina muskler. Men det är väl egentligen bara tunga basövningar som ger bäst resultat för att öka i muskelmassa. Gymtidningarna försöker bara sälja lösnummer

   Alan Bergström säger: En "gammal byggarsanning" är att "ät allt du ser och lyft allt som inte sitter fast så blir du både större och starkare". Seriöst så beror det lite på var du vill öka, men i princip har du rätt.