Rör dig smal – utan att banta

HÄLSA

Professorns tips får dig att gå ner i vikt – framför tv:n

Gå ner i vikt framför tv:n eller datorn.

Ja, det är möjligt.

Om du reser dig upp ibland, rör på dig – och skrattar så mycket och ofta du kan, kan du gå ner flera kilo i vikt på ett år.

Foto: SMÅ KNEP Professor Stephan Rössner visar några av de små, små rörelser som tillsammans kan få dig att gå ned i vikt. Skratta och/eller grimasera. Vinka lite. Veva med armarna. Stå upp ofta, dansa. Gör tåhävningar när du talar i telefon.

Att motionera för att gå ned i vikt är en sak.

Men alla vardagliga smårörelser, som vi inte ens kallar för motion eller fysisk aktivitet, har också stor betydelse.

Som att veva med armarna lite, att stå och inte sitta på jobbet, att gå och slänga soppåsen oftare, att resa sig för att knäppa av och på tv:n i­stället för att använda fjärrkontrollen – eller att skratta.

Gör skillnad

Allt bidrar till energiförbrukning i kroppen och gör det lättare att hålla vikten – eller till och med gå ned.

Inte om vi bara gör det en gång – men om vi gör det varje dag eller flera gånger om dagen.

– Hela budskapet är att små förändringar, så små att vi knappt ens kan mäta dem, multi­plicerat under väldigt lång tid, ger påvisbara skillnader, säger Stephan Rössner, professor och överläkare på överviktsenheten på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Små rörelser

”Neat” (non exercise activity thermogenesis) kallas detta fenomen, som JA Levine, en forskare i USA, nu har intresserat sig för och också hittat metoder för att mäta.

– Genom att stänga in människor i jättelika termosar och släppa in luft har man, via de avfallsprodukter – vatten och koldioxid – som produceras, kunnat mäta den energi som förbrukas vid olika små rörelser, som att hoppa, skutta eller stå upp, säger Stephan Rössner.

Skratta bort fettet

Att skratta gör inte bara livet roligare för dig och din omgivning – det kan på sikt även ge andra vinster.

– Om du exempelvis skrattar tio minuter om dagen förbrukar du 40 kalorier – på ett år är det ett halvt kilo fettvävnad. På tio år är det fem kilo.

Att livliga energiknippen som alltid är på språng ofta är smala – och att den som är trög och ligger på soffan och zappar ofta väger för mycket, kan alltså ha sin naturliga förklaring.

Flera kilo per år

– Vissa individer kanske blir tjocka för att de varje dag äter lite, lite mer än de förbrukar. Därför ska vi uppmana till aktivitet där det är möjligt, säger Stephan Rössner.

– Alla de här små rörelserna kan innebära att du förbrukar ett par hundra kalorier mer per dag – på ett år kan det handla om ett par kilo.

6 snabba och enkla rörelsetips

8 kändisar som rör sig – och inte?

Livliga/smala respektive flegmatiska/runda kändisar.

Kerstin Nilsson