6 järnrika favoriter

HÄLSA

Satsa på inälvsmat, skaldjur och spenat

När höstmörkret lägger sig är det inte ovanligt att man känner sig trött och hängig.

Men det behöver inte vara vädret. Du kan ha järnbrist.

– Anemi (järnbrist) är dubbelt så vanligt bland kvinnor som bland män, säger läkare Yvonne Linné. Det beror på att kvinnor menstruerar, och gör av med blod på ett sätt som inte män gör.

Symtom på järnbrist är bland annat blekhet, trötthet, att man tappar hår och känner sig allmänt glåmig.

– Järnbrist gör att det blir svårare för kroppen att transportera runt syre i blodet, därav tröttheten säger Yvonne Linné.

Hemjärn bäst

För att motverka järnbrist kan du satsa på att äta järnrik mat. Till exempel blod- och inälvsmat, kött, skaldjur, fisk, bladgrönsaker, pasta, gryn och fullkornsbröd.

– Välj med fördel inälvsmat, kött, fisk och skaldjur. De innehåller så kallat hemjärn, som är lättare för kroppen att ta upp. Järnet måste nämligen omvandlas för att kroppen ska kunna använda det. Äter du animaliskt järn är det redan gjort.

Sex järnrika favoriter

Satsa på C-vitamin!

C-vitamin underlättar för kroppen att ta upp järn, så citrusfrukter är en höjdare att kombinera med. Liksom potatis och vitkål som också innehåller mycket C-vitamin.

Och undvik mjölk!

Te och kaffe hämmar kroppens järnupptag. Liksom kalcium, så undvik att blanda järn med mjölkprodukter. Drick alltså inte mjölk till blodpuddingen.

Topp 10: Maten som ger järnet!

Mest järn per 100 gram får du av...

Blodpudding

Blodkorv

Grislever

Torkat renkött

Pumpafrön

Sesamfrön

Blodpalt

Nötlever

Berikat vällingpulver

Frukostflingor Allbran Regular vetekli, berikade

Källa: Livsmedelsverket

Vegetarian? Satsa på det här:

Kakao

Nässlor

Sojabönor

Torkade linfrön

Quinoa

Läs mer:

Ammi Bohlin