Hitta dina viktfällor!

Av: Ammi Bohlin

Publicerad:
Uppdaterad:

Hälsa

Få matkoll med en dagbok!

De allra flesta äter fel på grund av vana, inte i brist på kunskap. En mat-dagbok kan hjälpa dig att komma till rätta med problemet.

”Fett och socker lugnar, därför tar många till mat då man känner sig pressad”, säger Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se.
”Fett och socker lugnar, därför tar många till mat då man känner sig pressad”, säger Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se.

Medelvikten i Sverige har ökat de senate åren, enligt SBC, både för män och kvinnor.

– Problemet för många människor är att göra rätt i praktiken. Man vet att man borde röra på sig mer och äta sundare, men det är svårt att få till det i vardagen, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Äter med känslorna

En stor bov i dramat är att vi äter av en massa andra anledningar förutom hunger: för att vara sociala, för att fira, för att det är stressigt eller för att vi är sugna till exempel.

– Känslomässigt ätande är väldigt vanligt. Fett och socker lugnar, därför tar många till mat då man känner sig pressad, säger Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se.

Mat som belöning

Paradoxalt nog är det inte bara negativa känslor som får oss att snegla mot godishyllan. När vi mår bra, äter vi gärna också.

– Det är kulturellt betingat. Mat är förknippat med belöning, det är ett inlärt beteende.

Trycket att äta kommer även utifrån. Vissa människor och situationer triggar igång det berömda suget.

– Ett sug är en önskan att äta som inte grundar sig i näringsbrist. Suget är en betingning, ett inlärt beteende, förklarar Gunilla Burell.

Som till exempel när man är på bio, och bara måste ha popcorn, fast man aldrig äter det annars.

Suget gnager

De flesta upplever suget som något obehagligt och gnagande. Man vill åtgärda känslan snarast.

– Vi är väldigt känslostyrda. Alla beteenden vi har för oss gör vi för att de har positiv utdelning. Ofta på kort sikt, här och nu. Vad frossandet har för konsekvenser på sikt tänker vi sällan på.

Skriv dagbok

Men det finns sätt att komma till rätta med problemet. En matdagbok kan hjälpa dig att kartlägga ditt beteende och komma fram till vad ätandet betyder för dig, vad det har för mening.

– Det är svårt att minnas i efterhand varför man valda att äta det eller det andra, menar Gunilla Burell. I en skriven text är det lättare att se mönster.

Gå till källan

En matdagbok är framförallt bra för att få bukt med det känslostyrda ätandet, som ofta är symptom på underliggande problem.

– Startar man sin viktnedgång utan att gå till källan är risken för återfall stor. Viktresan blir förmodligen väldigt hackig.

Chansen att lyckas med viktminskningen ökar om man först blir medveten om vilken funktion maten fyller.

– Då kan man hitta en alternativ metod för att handskas med stressen, eller vad det är som får en att äta, och sedan fokusera på att tappa kilon i lugn och ro, säger Gunilla Burell.

Läs mer

Publicerad: