Så lyckas du hitta lugnet i tågkaoset

1 av 3 | Foto: ulf höjer
Tåget kommer, jag är inte rädd. På Centralstationen i Stockholm ger avspänningspedagogen Mikael Widerdal resenären Monica Selin en övning.

avMonica Karlstein

HÄLSA

Järnvägen ballar ur i snökaoset – och lämnar dig kvar på stationen, i timme efter timme.

Det är dags att hitta lugnet.

Aftonbladet tar med avspänningspedagogen Mikael Widerdal till Centralstationen i Stockholm för att hjälpa upprörda resenärer att varva ner.

Den stora informationstavlan i vänthallen blinkar ”Inställt tåg”. Resenären Eric Aronsson, 25, från Rabbalshede berättar att hans vänstra öga rycker när han är stressad. Just nu väntar han på tåget till Skövde. Och ögat rycker. Mikael Widerdal presenterar sig och föreslår en övning som kallas polär mental träning och kombinerar akupressur och mental träning. Erik knackar upprepade gånger med två fingrar mot tinningen.

– Jag ska sätta mig på tåget och fortsätta med övningen, säger Erik och skrattar.

Tekniker för akut stress

Runt omkring honom står människor som stirrar och ser ut att undra vad i all sin dar han håller på med.

Mikael Widerdal arbetar just nu på en bok om avslappningsövningar på resande fot. Han berättar effekten när stressen tar över är individuell. Men alla har nytta av att lära sig hantera stressen.

– Man kan stressvaccinera sig i förebyggande syfte men också använda sig av tekniker för att släppa stressen mer akut, säger han.

Öva på andningen

Det första man ska göra när tåget är försenat är att acceptera situationen och att man inte själv kan göra något åt den. En enkel övning är att andas extra sakta. Ju oftare du övar på att andas långsamt desto snabbare hittar du en inre känsla av lugn, som du kan koppla in när du blir stressad.

– Andningen är en naturlig avslappningsmekanism och med den kan du skapa underverk, berättar Mikael.

– Det finns ju inte så mycket att göra, så varför inte ro om sig själv en stund extra. Det är ju också bättre att att komma fram försenad och lugn än försenad och stressad.

Mentala tränaren Mikael Widerdals bästa tips för avslappning

1. Undersök ditt stressmönster. Hur reagerar du på stress? Fundera på vad du kan göra för att förändra din situation.

2. Släpp småsaker. Gör en snabb bedömning – är det verkligen värt att slösa energi på det som stör dig just nu?

3. Sortera och prioritera. Prioritera saker som du har rimlig kontroll över och välj själv hur och i vilken takt du tar itu med dem.

4. Ha en säkerhetsventil. Vem kan du bolla tankar med? Ta hjälp av någon för att få perspektiv.

5. Skapa tidsbuffertar. Få mentala krockkuddar genom att ha luckor i kalendern. Då gör du vad du mest av allt tycker om att göra. Då har du också extra tid i fall planeringen spricker.