"Tre pass i veckan ökar konditionen"

Av: 

Zendry Svärdkrona

Träning

Motionscoach Petra Thorén chattade om träning och viktminskning

Petra Thorén säger: Hej alla! Nu är jag på plats hoppas ni har laddat på med frågor/Petra

Mad säger: Vilken träningsform skulle du rekommendera om man har ryggproblem?

Petra Thorén säger: Hej! Först och främst är det bra om du tar reda på vilken form av ryggproblem du har, så att du inte tränar och förvärrar problemen. Med hjälp av en sjukgymnast eller naprapat kan du få reda på vad problemet är och träna för att stärka upp muskulaturen och på så sätt slippa ont.

Majalie säger: Hej! Vilket tycker du är bäst att börja med, förändra kosten eller att börja motionera om man är kraftigt överviktig?

Petra Thorén säger: Både och! Det är många bitar som leder till viktminskning, både kosten och motionen är viktiga. När det gäller motionen ska du vara lite försiktig för med kraftig övervikt finns en risk att du belastar kroppen, tex, knän för hårt. Börja därför med promenader, gärna 30 minuter om dagen. Du kan även träna i vatten, simma, vattengympa, det är skonsamt mot kroppen. Efter hand som du går ner och får bättre ork kan du öka takten i dina promenader och börja gå med stavar, sen så småningom kanske börja jogga lite lätt. Du kan även komma igång med cykling, inne i grupp eller utomhus. Lycka till!

jk säger: Om man vill gå ner i vikt. Vad är bäst att äta efter ett träningspass? Brukar äta en portion fullkornsvälling och en skiva grovt bröd med leverpastej. Är rätt liten, så räcker detta efter ett hårt pass?

Petra Thorén säger: Om du tränar sent kan jag förstå att det känns bäst med vällingen och smörgås. Men jag skulle hellre se att du fick i dig lite mer protein, tex kalkonbröst, keso, makrill och tex en halv avokado - som har bra fett i sig. Kan du göra en sallad med lite potatis, kalkonbröst, keso grönsaker och avokado och en skiva grovt bröd till - exempelvis. Trivs du bra med vällingen så fortsätt men försök öka proteinkällan.

lolo säger: hej. i somras så var det lätt att vara ute och motionera/springa.. men jag tycker det är mycket svårare at ta sig ut när det kallt och mörkt. Har du några bra tips? För jag har lyckats öka 8 kg sen i somras. Jag styrketränar och spelar innebandy, men på något sätt verkar det inte räcka för min kropp.

Petra Thorén säger: Hej Lolo! Det är inte lika lätt att ge sig ut nu som under sommaren. Mörkret gör att vi blir lite tröttare, det kanske är halt och chansen att halka är stor. Men om det går försök ändå att ge dig ut - förse dig med bra skor och en pannlampa. Det är skönt att få den friska luften. Om det är tufft på kvällarna, gå på helgerna och se om du inte kan passa på att börja någon kul träningsgrupp på veckodagarna: du kan testa yoga, aerobics, jympa, dans - ta det som ett tillfälle att göra något du länge tänkt på men aldrig gjort slag i!

Thule säger: Vilken träningsform är mest effektiv om man snabbt måste träna upp sig? Har hört att spinning är effektivt?!

Petra Thorén säger: Hej! Ja spinning är väldigt effektivt, men det handlar tycker jag mycket om att hitta den form som passar dig - om det är kul, orkar du ta ut dig mer. Testa dig fram: spinning, aerobics, löpning, längdskidåkning. Det viktigaste är att du ligger på en viss intensitet - oavsett träningsform. För att öka din syreupptagningsförmåga, din kondition, bör du träna tre dagar i veckan. Jag tycker att två lite längre pass och ett intervallpass är en bra kombination. Sen gärna en dag med styrketräning - för att träna upp din styrka och forma kroppen.

Maria säger: Är det inte bra att träna två dagar på raken?

Petra Thorén säger: Det går om du inte gör samma saker. Har du tex tränat styrketräning en dag bör de muskelgrupper du tränat vila en eller två dagar och inte belastas med styrketräning dagen efter. Varierar du träningen mellan kondition, rörlighetsträning och styrketräning kan du träna två dagar i rad. Men låt gärna kroppen vila en-två dagar i veckan.

Peter säger: Kan man räkna yoga som lågintensiv motion?

Petra Thorén säger: Hej Peter, jag har inte sett några mätningar på vad man hamnar i puls på yoga, men om jag går till mig själv känner jag när jag kör poweryoga, som är en fysisk form av yoga, att jag kommer upp till en puls som ungefär motsvarar lågintensiv träning, med vissa toppar där jag får lite mer puls. Har du möjlighet så kör med en pulsklocka under yogan en gång för att se vad du hamnar. I Viktklubben finns det möjlighet att välja yogainspirerat pass för att få mer rätt värden.

Camilla säger: Hej Petra! Min kroppsform är liten och knubbig, vad är bra att träna för mig för att jag inte ska bygga på ytterligare muskler? Tack!

Petra Thorén säger: Försök att satsa på konditionsträning som raska promenader, löpning eller cykling och kör långa pass i ett tempo som känns lätt ansträngande men inte så tufft att du inte kan prata. Kör gärna två längre pass i veckan, en timme. Ska du köra styrketräning satsa på låga vikter och flera repetitioner. Jag tycker också att du kan testa pilates och eller yogainspirerade pass för att träna upp smidighet och styrka.

Eva säger: Vilken är bästa sättet att träna hemma om man vill gå ner i vikt+rätt mat?

Petra Thorén säger: Ska du sköta all träning hemma kan det vara lönt att satsa på lite bra hemmaredskap. För konditionsträningen kan du ha en motionsccykel, sen för styrketräningen ett par hantlar och gärna en gymboll - du har kanske sett de där stora bollarna som tidigare mest använts i rehabiliteringssyften. Du kan köra dina styrkeövningar delvis på bollen och få en fin effekt på stora och små muskler i kroppen. Det finns många bra videofilmer och dvd-filmer för inspiration och guidade träningspass.

fundersam säger: Hej! Jag undrar hur länge man måste promenera för att kroppen ska börja förbränna fett?

Petra Thorén säger: Så fort du rör på dig gör du av med energi, det är bra att veta till att börja med. Det innebär att det är bra att röra sig ofta än bara länge en dag i veckan. För att kroppen ska använda fett som energikälla bör du hålla på en längre stund, helst upp emot en timma. Men som sagt, tänk på att hålla igång ofta, det är bra för ämnesomsättningen.

Maria säger: Hur ska man göra för att gå ner i vikt relativt fort? Jag är ganska överviktig och vill verkligen gå ner.

Petra Thorén säger: Jag vet ej om du är medlem i Viktklubben eller inte. Är du det ska du följa rekommendationerna som du får för en lagom snabb viktminskning. Det handlar om att äta bra, näringsrik mat med rätt energimängd och att motionera. Det finns inga genvägar tyvärr, den mest hälosamma vägen är bra mat och mycket motion. Låt det hellre ta lite tid, det är bra på lång sikt.

Lina säger: hur mycket fett förbränner man av snöskottning?

Petra Thorén säger: Hej, det kan jag ej ge dig en exakt siffra på. Det beror på hur intensivt du skottar, hur tung snön är etc. Men det är helt klart att du gör av med energi!

Johan säger: Hej Petra, jag väger alldeles för mycket (runt 120kg) och har tänkt börja träna (igen). Hur ska jag lägga upp min träning om jag har som mål att få en bättre kondition samt en starkare rygg och mage?

Petra Thorén säger: Hej Johan! Skönt att du vill komma igång med träningen - igen. Jag vet inte hur länge sedan det var som du slutade och var du står just nu. Men för att öka din kondition, försök träna tre konditionspass i veckan. Vilken form du väljer är upp till dig - gör det som du tycker är kul. Men börja försiktigt, det räcker med raska promenader den första månaden om du känner att formen är långt borta. Du kan med fördel välja simning som en konditionsform, det är skonsamt för knä och leder. Sen tycker jag att du ska testa så kallad coreträning - det är styrketräning i grupp för att stärka mage och rygg. Fantastisk träning för muskelkorsetten.

Stefan säger: Hej! Jag är inte i särskilt stort behov av att få muskler och bygga upp kroppen på det sättet, men däremot vill jag gärna bli av med min kalaskula... Vilken form av träning är att föredra för att bli av med den?

Petra Thorén säger: Hej Stefan, som du säkert vet går det inte att punkförbränna fett. För att få bukt med magen, som inte är det lättaste tyvärr, gäller det att kombinera styrketräning med konditionsträning. Jag kan rekommendera också dig så kallade corepass, för rygg och mage.

Moderator säger: Sista frågan för i dag kommer från Putte.

Patrik 17 säger: Hejsan Petra !

Jag får alltid olika svar på den här frågar så jag tänkte fråga även dig.. Vad är bäst för motionen sett, att springa/jogga eller att gå ? Mvh // Putte

Petra Thorén säger: Hej Patrik, det beror alldeles på vem man syftar på. Om det är en person som aldrig tränat så kan en rask promenad innebära att personen kommer upp i en bra puls och hamnar i en bra träningszon. Har man lite kondition så måste man springa för att komma upp i bra puls. Så det beror på utgångspunkten. När nybörjaren sedan har promenerat raskt ett tag måste även hon/han igång att springa om hon/han vill öka sin kondition.

Moderator säger: Stort tack till Petra Thorén och till alla er som chattade! Ni som är medlemmar i Viktklubben - glöm inte att ni kan chatta med Petra i VK varje måndag. Vi ses snart igen!

Petra Thorén säger: Hej och tack för alla frågor! Hoppas ni får en bra vecka, men mycket träning men också vila för kropp och själ!

ANNONS EXTERN LÄNK

Hormonell balans: Så mår du bättre när hormonerna börjar svaja - läs mer här.

Wellness

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Träning