12 sätt att bli glad igen

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: BÖRJE THURESSON

Hälsa

Vårda vänskapen

Håll kontakten med dina vänner trots att du känner dig asocial. Se till att prata med någon varje dag, även om det bara är på telefonen.

Sov lagom mycket

Sov inte mer än åtta timmar per natt. Att sova för mycket har visat sig kunna påverka sinnesstämningen negativt.

Ta vara på ljuset

Var utomhus under dygnets ljusa timmar och försök få åtminstone en halvtimmes dagsljus varje dag. Vitt ljus har en antidepressiv effekt.

Motionera

Att röra på sig så att man blir andfådd i 30 minuter tre gånger i veckan kan ha en lika stark effekt på humöret som antidepressiv medicin.

Undvik aspartam

Enligt en undersökning från College of medicine i Ohio, Youngstown, har det visat sig att deprimerade människor blir ännu sämre när de använder produkter med aspartam.

Drick rätt

Avstå helt från alkohol eller minska ditt intag. Alkohol höjer sinnesstämningen tillfälligt, men förvärrar en depression på längre sikt. Så lite som två koppar kaffe kan förvärra ångest. Viss läsk, choklad, te och en del värktabletter innehåller koffein.

Ät rätt fett

Ät fisk- eller linfröolja för att balansera ämnen i hjärnan som reglerar humöret.

Ät l-tryptofan

Ät banan, fikon eller dadlar en timme innan du går och lägger dig. De är rika på aminosyran l-tryptofan som tillverkar humörhöjande serotonin och underlättar insomning.

Prova johannesört

Johannesört är ett naturläkemedel som är lämpligt vid mild depression. Johannesört ska inte tas samtidigt med transplantationsmedicin, antidepressiva medel, hiv-medicin eller vissa p-piller. Johannesört kan försämra andra mediciners effekt. Dosen är 300 mg tre gånger/dag.

Slappna av

Stress kan utlösa en depression. Regelbunden meditation och avslappning lugnar ner och ökar din självmedvetenhet.

Sök hjälp

Om ingenting fungerar eller om du har självmordstankar – tveka inte att söka läkarhjälp. Dagens antidepressiva läkemedel hjälper 80 procent av alla deprimerade patienter.

Prova terapi

Kan absolut hjälpa. Kognitiv beteendeterapi används framgångsrikt vid depression. För människor som vill lära känna sig själva bättre är psykodynamisk terapi utmärkt.

Fredrik Röstlund

Publicerad: