Fredagsmys – utan att sabba vikten!

HÄLSA

Viktklubbarnas bästa tips!

Foto: Colourbox.com

Medlemmarna i Viktklubb.se är experter på att äta gott – men nyttigt. Här delar de med sig av sina smalfavoriter.

Emma tipsar om nyttiga snacks att ta till i stället för chipsen:

” *Popcorn (American's best är med smörsmak men innehåller ändå bara 330 kcal/100 gram).

* Morötter/gurkstavar/blomkål/ rättika/vitkål/palsternacka

* Skiva eller hyvla potatis tunt och lägg på en plåt. Krydda med salt/peppar/paprikapulver eller grillkrydda och rosta i ugnen. Behövs ingen olja. Smakar lite som chips.

* Jag dippar oftast i tomatalsa. Gott och väldigt kalorisnålt!”

Kattan är inne på samma spår och tipsar om ” morotsstavar eller övriga grönsaker dippade i mild naturell yoghurt i stället för gräddfil till just dipp. Vi brukar dricka en av icas lightsafter med 3 kcal/100 ml till. Annars funkar alltid en fruktsallad med yoghurtglass till, det uppskattas av min dotter i alla fall.”

Även signaturen Stella Hallon tipsar om grönsaker att dippa: ” om man tycker om selleri är det urgott att dippa selleri i lättyoghurt med vilken dipsmak som helst! Nästan inga kalorier alls!”

Mulan tycker att skaldjur är den bästa maten: ” Jag säger bara räkor. Rosta grovt bröd, räkor, lättmajonäs, sallad och tomat. Brukar spara mitt mellanmål så jag har kvar kalorier till kvällen.”

Smala efterrätter fanns det också gott om. Yuni tipsar: ” Gör bitar av ett äpple, vänd bitarna i kanel och kardemumma, kör in i ugnen 200 grader cirka 20 min, tills bitarna blivit mjuka. Servera med minikeso. Supergod efterrätt, som äppelpaj, fast bara nyttigheter!”

Signaturen Lingon har många tips på kalorisnåla godsaker: ” Nåt jag brukar ta till i stället för ostbågar är riskakor med ostsmak. Supergott men lätt! Gräddfil och lök är en annan favorit. Skivad banan pudrad med 1–2 tsk kakao är smaskigt. Portionsförpackningar med ostkaka innehåller inte så mycket kcal så det brukar jag kosta på mig och så har jag önos (utan tillsatt socker) sylt till. En päronhalva i juice med EN after eight på i ugnen en sväng tills chokladen smält lite är inte superfarligt kalorimässigt men det gör jag inte så ofta (för då sitter man ju där med en hel förpackning över som lockar ;)”

Till sist kom receptet på den här varma fruktsalladen från Helen: ” Egentligen kan man välja sina egna favoritfrukter.

Kiwi, äpple, hallon, päron, blåbär och jordgubbar.

1 tsk margarin, vitblockchoklad.

Gör så här: Smörj en ugnsform med margarinet, lägg i frukten och riv lite blockchoklad över. In med kompotten i ugnen och grädda i 3 minuter. Ställ ugnen på grill...

Trevlig Helg och hoppas det smakar...”