"Hur botar man sötsug?"

HÄLSA

Läs hela chatten med dietist Josefine Jonasson.

Intresset var stort när Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson svarade på frågor från aftonbladet.se:s läsare.

Foto: Josefine Jonasson är dietist på Viktklubb.se.

Josefine Jonasson säger: Hej hej - nu är jag på plats!

Moderator säger: Då kör vi igång!

Mill säger: Något tips för glutenallergiker som vill gå ner i vikt? Bra mat på mornarna t.ex.

Josefine Jonasson säger: Hej Mill! Tyvärr är jag inte uppdaterad på glutenfria livsmedel, det kommer så mycket nytt hela tiden, tack och lov. Bra mat är ju förstås ett par grova mackor (även det finns ju numer glutenfritt) med magert pålägg, kokt ägg, yoghurt/fil med psylliumfrön/linfrön och krossat glutenfritt knäckebröd. Hoppas Du hittar en frukost som passar Dig.

Elvis säger: Hej Josefine:) Är det stor skillnad på frysta grönsaker och färska, med tanke på "nyttigheten"? Ha en bra dag!

Josefine Jonasson säger: Hej Elvis :-) Visst finns det lite mer vitaminer i färska grönsaker men genom att frysa grönsakerna behåller man ändå en viss mängd vitaminer. Om Du kokar grönsakerna tänk på att använda LITE vätska och använd gärna kokspadet i en ev sås. En fördel med frysta grönsaker är att man kan ha dem liggandes i frysen ganska länge utan att de blir för gamla, det betyder att man alltid kan ha grönsaker hemma. Ha en bra dag Du oxå.

susanne säger: Jag känner mej väldigt kluven med alla råd nu för tiden; man ska äta fett, inte fett,frukt, inte frukt. Vad ska man göra? Jag klarar inte att vara utan bröd och potatis t.ex

Josefine Jonasson säger: Hej Susanne! Jag förstår precis vad Du menar, vi matas med ny information hela tiden. En kunskap som jag tycker är viktig att ha med sig är att alla kalorier räknas om man ska gå ner i vikt. I den ena metoden är potatis fritt, i nästa är det förbjudet. Samma sak med nötter och andra fettrika livsmedel. Kroppen "vet" förstås inte vilken metod man går efter så potatis och allt annat innehåller lika mycket kalorier oavsett. Jag tror på variation. Man behöver både kolhydrater, fett och protein, ingenting ska uteslutas. Äter man för mycket protein går man upp i vikt, äter man för mycket kolhydrater och fett händer samma sak. Alltså, ät varierat, tänk på Tallriksmodellen, ät regelbundet och ät det Du tycker om. Lycka till!

Tina säger: Jag vill verkligen gå ner i vikt men jag kan inte sluta att äta godis då och då. Vad kan man göra, finns det tex några tabletter som man kan ta som gör att man inte blir godissugen så mycket

Josefine Jonasson säger: Hej Tina! Det finns receptbelagd medicin som hjälper till att sänka aptiten men för att få den krävs det att Du har en betydande övervikt och att Du har en läkare som kan skriva ut dessa tabletter till Dig. Trots att Du vill gå ner i vikt kan Du äta godis ibland. Det viktigaste är att inte äta varje dag och alldeles för stora mängder. Äter Du godis varje dag nu vinner Du en del på att hålla Dig till godis ett par-tre gånger i veckan. Ta ett steg i taget och var inte för sträng mot Dig själv. Något som de flesta upptäcker är viktigt för att slippa sötsug är regelbunden måltidsordning, dvs frukost, lunch, middag och ev ett par mellanmål. Bli aldrig superhungrig, det vinner Du en hel del på. Lycka till!!

pippi säger: hej är det sant att grape frukt eller ananas får en att rasa i vikt?

Josefine Jonasson säger: Hej Pippi! Nej, det är inte sant, det vore ju jättebra om man kunde rasa i vikt genom att äta grape frukt och ananas. Däremot är det så att frukt innehåller LITE kalorier i förhållande till mängden så om man äter te x grapefrukt till mellanmål kan man kanske stå emot wienerbrödet och därmed få i sig mindre kalorier = viktnedgång. Men tyvärr, inget magiskt i dessa frukter!

Francisca säger: Hej! Har du något tips på hur jag kan gå ner 2-3 kg rätt fort?

Josefine Jonasson säger: Hej Francisca! Om Du ska gå ner snabbt OCH långsiktigt, dvs att Du vill bibehålla Din nya vikt efter viktnedgången så tycker jag att Du ska börja äta regelbundet, om Du inte redan gör det, begränsa intaget av godis, snacks, glass, fikabröd och liknande, börja motionera - raska promenader är utmärkt. Ta gärna en titt på Viktklubb.se, där finns all hjälp Du kan behöva. Lycka till och var rädd om Dig och Din kropp!

Camilla säger: Hejsan! Vad anser du om t.ex. Nutrilett måltidsersättning? Är det ett bra sätt att gå ner i vikt om man äter sådana 1-2 ggr om dagen istället för vanlig mat?

Josefine Jonasson säger: Hej Camilla! Jag tycker att det kan vara helt ok att använda sig av denna typen av produkter men det man bör vara medveten om är att om man återgår till sina gamla vanor kommer man att gå upp alla kilon igen - det krävs alltså att man förändrar sina vanor långsiktigt och använder dessa produkter som en kickstart, max ett par veckor om man byter ut all mat. Att byta utt ett par måltider om dagenb kan funka men risken är att man äter mer vid måltiderna än vad man skulle gjort annars, då vinner man förstås inget på det i alla fall. Nutrilett och liknande produkter innehåller inget magiskt MEN de innehåller all den näring man behöver på väldigt få kalorier. Det som gör att vikten minskar är allt det man INTE äter. Lycka till!

Angelica säger: Jag har en ganska rejäl övervikt, eller snarare fettma och jobbar mig nu neråt med hjälp av vikt väktar kost och daglig motion. Allt detta prat om operation som bästa hjälpen vad säger du om det?

Josefine Jonasson säger: Hej Angelica! Vad bra att Du har kommit igång med Din viktminskning - det första steget brukar vara det allra svåraste och det har Du redan tagit! När det gäller operation är det ju precis som Du säger att det visar sig vara den bästa metoden mot fetma MEN man ska komma ihåg att det är långtifrån alla som kan opereras och det kräver stora förändringar i livsstilen om man opereras. Jag tycker att Du ska prata med Din läkare om Du funderar mycket på detta. Dina ändrade mat- och motionsvanor är värda så mycket - var rädd om dem!

LCHF säger: Varför uppmanar man aldrig överviktiga att försöka äta mindre kolhydrater??

Josefine Jonasson säger: Jag gissar utifrån Din signatur att Du är anhängare av lågkolhydratkost. Ibland rekommenderar vi faktiskt överviktiga att äta mindre kolhydrater men bara i de fall där vi ser att de äter alldeles för mycket kolhydrater. Debatten om att kolhydrater skulle vara farligt är lika onyanserad som att fett skulle vara farligt. Jag och andra dietister förespråkar en varierad kost där både kolhydrater och fett ingår.

Fredrika säger: jag vill gå ner i vikt men jag vet inte riktigt hur man gör det, det finns ju så många olika dieter och jag vet inte vilken som är mest effektiv. Dessutom säger vissa att man ska styrketräna och vissa säger konditionsövningar är bäst... så vilket sätt är effektivast att gå ner på?

Josefine Jonasson säger: Hej Fredrika! När det gäller träningen är en kombination av styrketräning och konditionsträning det allra bästa. Mer muskelmassa ger ökad ämnesomsättning. Den bästa "metoden" att gå ner i vikt på är att utgå från sina vanor, försöka se vad det är som orsakat övervikten och sen försöka ändra på det. Det är inte så lätt som det låter men det är det absolut effektivaste. Ta gärna en titt på Viktklubb.se och se om det kan vara något som passar Dig. Lycka till!

Moderator säger: Sista frågan nu!

pia säger: JAG MÅSTE OCH BÖR GÅ NER GANSKA MYCKET I VIKT. JAG VILL MEN BEHÖVER MER MOTIVATION OCH NGN SOM HELA TIDEN PEPPAR MIG. KAN NI PÅ AFTONBLADETS VIKTSKOLA ERHÅLLA DEN HJÄLPEN. JAG HAR VARIT MED I VIKTVÄKTARNA ETT ANTAL GGR OCH SOM SÅ MÅNGA ANDRA GÅR JAG NER I VIKT MEN UPP IGEN SÅ FORT JAG SLUTAR. DET ÄR GANSKA LÄTT ATT GÅ NER I VIKT MED VIKTVÄKTARNA TYCKER JAG, I ALLA FALL SÅ LÄNGE MOTIVATION OCH INGA SÖTSAKER FINNS I NÄRHETEN. VAD ÄR SKILLNADEN/LIKHETEN MELLAN DEM OCH ER VIKTSKOLA MATMÄSSIGT?

Josefine Jonasson säger: Hej Pia! Den stora skillnaden är egentligen att vi finns på nätet och därför är tillgängliga dygnet runt. I och med att det finns ett aktivt forum inne i Viklubb där medlemmarna har kontakt med varandra finns det alltså nästan alltid någon att rådfråga och få stöd och hjälp ifrån. Många av medlemmarna har speciella forum i forumet där de rapporterar sin vikt varje måndag samt peppar varandra när det känns jobbigt - vad jag förstår är det just vad Du efterfrågar. Utöver denna skillnaden lägger man in allt man äter i en dagbok på nätet och det räknas direkt ut hur mycket kalorier man fått i sig. Ta en titt på Viktklubb och se om det kan passa Dig. Jag chattar varje tisdag 12.30 - välkommen nästa vecka! Naturligvis är Du välkommen på de andra expertchattarna oxå :-)

Moderator säger: Det var sista frågan för idag, tack till Josefine och alla ni som ställt frågor, tyvärr har vi inte kunnat svara på dem alla!

Josefine Jonasson säger: TACK för idag - ha en fortsatt bra dag så ses vi snart igen hoppas jag!