Hitta rätt yoga för dig

HÄLSA

Den här yogan passar dig som:

Är nybörjare: HATHA YOGA

Så funkar det: Vanligaste formen av yoga. Hatha yoga är både fysisk och meditativ. Man intar olika ställningar i lugnt tempo. De samordnas med andningstekniker och koncentration för att ge en bättre kroppskontroll.

Passar: dig som är nybörjare och som i lugn och ro vill pröva på vad yoga är.

Vill bli mer koncentrerad: KUNDALINI YOGA

Så funkar det: Vardagsyoga med enkla övningar. En mjukare yogaform som inte är så fysisk. Den består av olika rörelseövningar i lugnt tempo kombinerat med andning, mantra (upprepning av ett ord) och meditation. Man tränar en sak för sig, som a tt stärka rygg eller immunförsvar.

Passar: dig som är nybörjare och som vill bli mer uthållig och koncentrerad eller som vill ha hjälp mot vissa krämpor som ryggvärk.

Är vältränad: ASHTANGA YOGA

Så funkar det: Ashtanga är den mest fysiska yogan. Den kombinerar kraftfull rytmisk andning med en serie dynamiska och snabba rörelser i ett svep. Det finns 6 olika serier av rörelser. Man börjar med första serien och går vidare till nästa när man är mogen för det.

Passar: dig som vill ha hårdare fysisk träning med kraftfull koncentration.

Gillar gym: POWER YOGA

Så funkar det: Power yoga är en variant av Ashtanga yoga som utformad för att passa på gym. Den är i huvudsak fysisk och inte meditativ och går ut på att få en stark kropp.

Passar: dig som gillar att gå på gym.

Är frusen: BIKRAM YOGA

Så funkar det: Man intar ett antal ställningar, som görs i samma ordning varje gång. De bygger på Hatha yoga och utövas i 35-40 graders värme för att bland annat få i gång svettning och öka blodcirkulationen.

Har ryggproblem: IYENGAR YOGA

Så funkar det: En variant av hatha yoga Man stretchar kroppen mot ett motstånd, till exempel med hjälp av en stol, filt eller bälte. Man gör alla rörelser stående och strävar efter exakt precision i rörelsen. Man är kvar länge i varje ställning eller rörelse.

Passar: dig som vill ha ha bättre uthållighet och bli rörligare eller som behöver rehabilitering för olika nack- och ryggproblem.

Läs mer: