Ät rätt mat för din kroppstyp

HÄLSA

Lär känna din kropp med ayurveda

Bättre matsmältning, mer energi och mindre sjukdagar. 

Ta reda på om du är vata, pitta eller kapha – lär känna din kropp på riktigt!

Brittiska kocken Anjum Anands bok.

Läran om ayurveda går tillbaka mer än 5 000 år bakåt i tiden grundar sig på tanken att alla människor består av de fem olika elementen luft, rymd, vatten, eld och jord.

Vår personlighet och kroppstyp delas upp efter hur mycket av elementen vi består av i de tre så kallade doshorna: vata, pitta och kapha.

En av doshorna dominerar

Oftast är en utav doshorna dominerande och det påverkar allt från hur vi sover, till hur länge vi kan vara i solen och varför vissa av oss inte tål kryddstark mat.

Det finns alltså en anledning till att du inte tål stress lika bra som kollegan eller varför någon annan kan äta dubbelt så mycket som du och ändå inte gå upp i vikt. 

I boken ”Eat Right For Your Bodytype” berättar den brittiska kocken och författaren Anjum Anand att hon upptäckte Ayurveda för ungefär 9 år sen.

”Jag fick hälsoproblem”

– Jag fick hälsoproblem när jag var i 30-årsåldern, trots att jag åt nyttigt och tränade så hade jag ingen energi och min ämnesomsättning fungerade inte som den skulle. Jag gick till flera läkare men alla tester var normala, berättar Anjum för Aftonbladet.

Men hon var övertygad om att något var fel och på en resa i Indien så berättade hon om sina symptom för en ayurvedaläkare som sa att hennes kropp var i obalans.

”Man måste balansera”

– Jag åt mycket sallad och grönsaker och visst det är jättenyttigt, men man måste balansera det med något annat. Jag åt som en vata, men eftersom jag är mer kapha så mådde min kropp inte bra, berättar hon.

Efter mötet med ayurvedaläkaren försvann Anjums symptom och hon blev intresserad av att lära sig mer om filosofin. 

– Jag ville uppdatera ayurveda så att det passar våra moderna liv, många människor lyssnar inte på sina kroppar och med ayurveda tar du tillbaka kontrollen över din hälsa. Jag vet att mycket av det här låter krångligt men man måste våga tro på saker som man inte växt upp med eller som inte är en del av ens egen kultur, berättar Anjum.

Vata: Ett kreativt energiknippe som snabbt blir rastlös

Dominerande element: Luft och rymd
 

Om du är en vata så är du lång eller kort med lite kroppsfett och tunna muskler. Du går sällan upp i vikt, men om det skulle hända hanmnar det ofta kring midjan. Som person är du väldigt entusiastisk, du går snabbt och pratar snabbt. Du är mer aktiv än de andra doshorna och är väldigt felxibel och kreativ.

  – Vata består av luft och rymd och de behöver äta varm mat för att balansera sitt luftiga tecken, säger Anjum.

Tecken på att att du är obalanserad:

Dålig cirkulation – kalla händer och fötter

Du är rastlös, har svårt att fokusera och kan inte ta beslut

Din hud, dina läppar och ögon är torra och ditt hår bryts lätt av

Orsaker till obalans kan vara:

Du äter för lite eller oregelbundet

Du är överaktiv, tränar för mycket och sover för lite

Du äter för mycket kall mat som sallader, flingor och smörgåsar

Du ska äta: Varm, närande mat och för att undvika magbesvär ska du äta små portioner. Ät alltid på regelbundna tider, annars finns det risk att du blir för hungrig och överäter.  Alla dina måltider ska helst vara tillagade och varma, även frukosten som gärna får bestå av gröt eller en frittata.

Du ska undvika: Kall mat som sallader, mackor och flingor. Du fryser lätt och behöver varm mat mat som soppor och grytor. Kaffe är för uppiggande för dig och kalla kolsyrade drycker kyler för mycket. Drick istället örtteer och prova varm mjölk smaksatt med kardemumma, kanel och muskot innan du går och lägger dig, det hjälper dig att sova tyngre.

Livsstil: Var noga med att ha en daglig rutin, det är viktigt för dig att vakna, äta och sova på ungefär samma tider varje dag.  Du har en tendens att stressa upp dig själv så lär dig att sakta ner, slappna av och ta hand om dig själv. Du kan lätt överanstränga dig inte när du tränar så satsa på lugna sporter som yoga, simning eller promenader. Du mår också bra av att ha en hobby och ska inte sitta framför datorn eller TV:n för mycket, det är du alldeles för aktiv för!
 

Pitta: En perfektionist som sällan går upp i vikt

Dominerande element: Eld och vatten
 

Är du född Pitta så har du en fantastisk ämnesomsättning och en mediumbyggd kropp. Du har tydliga muskler och din vikt förändras sällan. Du är effektiv, disciplinerad, driven och en perfekt ledare, men lite av en perfektionist.

  – En pitta är väldigt tävlingsinriktad och bestämd, de består av eld och lite vatten och måste därför lära sig att slappna av. De har ett hett humör och har lättare att bränna ut sig än andra, berättar Anjum.

Tecken på att att du är obalanserad:

Du är känslig för värme och svettas mer än vanligt

Du sover dåligt och drömmer konstigt

Du får halsbränna och diarré

Orsaker till obalans kan vara:

Du har hoppat över måltider eller ätit för mycket stark eller fet mat

Du har druckit för mycket alkohol

Du har haft för mycket att göra på jobbet

Du ska äta: Som pitta kan du vanligtvis äta det mesta, men om du hamnat i obalans är det viktigaste att du är noga var du äter dina måltider,  du mår bäst av att äta i lugn och ro och inte framför datorn eller i en stökig restaurang. Sallader, frukt och juice är kylande och bra för dig som har mycket eld i sitt dosha.

Undvik: Håll dig borta från salt, sur och för kryddig mat som värmer upp dig för mycket, du är  känslig mot att bli för varm. Undvik alltså för mycket tomat, yoghurt, vinäger och chili. Ät heller aldrig mat på stående fot eller samtidigt som du mailar eller pratar i telefon, det är för stressigt för dig.

Livsstil: Du har en tendens att bli för varm så undvik att sitta för mycket i solen eller i bastu och träna helst utomhus när du kan. Friska och svala morgonpromenader och simning är bra sporter för dig. Du lägger mycket energi på ditt jobb och måste lära dig att balansera arbete och familj annars finns det en risk att du bränner ut dig.
 

Kapha: Kärleksfull men morgontrött stöttepelare

Dominerande element: Jord och vatten
 

Personer som domineras av Kapha är personer som man kan luta sig mot, du är kärleksfull och ofta ett stöd för människor i din omgivning. Du har antagligen lite extra kroppsfett med fin hy och hälsosamt tjockt hår. Du sover tungt och har antagligen svårt att komma upp på morgonen, du försover dig ibland. Som person är du generös, varm och har ett bra förhållande med din familj.

  – Är du en kapha så har du elementen jord och vatten naturligt i kroppen, så kryddstark mat är bra för dig eftersom du behöver mer eld, säger Anjum.

Tecken på att du är obalanserad:

Du går upp i vikt, trots att du inte äter mer än vanligt

Du känner dig omotiverad och melankolisk

Du får ofta förkylningar och blir förstoppad

Orsaker till obalans kan vara:

Du är understimulerad och har rört på dig för lite

Du har ätit för fet och tung mat.

Du har sovit för mycket och kanske tagit alltför långa sovmorgnar

Du ska äta: Lätta lagade varma måltider i små portioner och du måste vara noga med att inte äta för mycket eftersom du har lätt för att lägga på dig extra vikt. Personer med kapha behöver inte äta så mycket rött kött eftersom det är tungt och svårt för din mage att smälta. Satsa istället på lätta proteiner som kyckling, kalkon eller vit fisk.

Undvik: Socker, jäst alkohol, friterad mat och mjölkprodukter. Soja-, ris- eller getmjölksprodukter är bättre för dig. Sallader är svåra för dig att smälta och ska bara ätas på sommaren eller under lunchen, då din ämnesomsätning är på topp. Undvik också att använda mat för att varva ner när du är stressad och snacksa inte mellan måltiderna.

Livsstil: Aktivera dig mer, du orkar mer än du tror och behöver träningen för att hålla vikten stabil.  Undvik att sitta för mycket på jobbet och ta alltid trapporna när du kan. Sov inte för mycket och undvik att ta tupplurar, försök istället att vakna tidigt. Solen påverkar dig positivt och du gillar värme, på vintern är det bra för dig att bada bastu.
 

Testa: Vilken av doshorna är mest dominant hos dig?

Vikt:

Vata: Lätt och liten.

Pitta: Måttlig vikt som sällan förändras.

Kapha: Du har en tendens att gå upp i vikt.

Hår:

Vata: Grovt, torrt och något vågigt eller frizzigt.

Pitta: Fint, mjukt hår eller för tidigt skallig eller grånat hår.

Kapha: Tjockt, oljigt glänsande eller lockigt.

Huvud och ansikte:

Vata: Liten, smalt och långt.

Pitta: Måttligt, rödblommigt, skarpa konturer.

Kapha: Stort runt, blekt, mjuka konturer.

Hud:

Vata: Tunn, torr och sval. Glanslös.

Pitta: Varm, fuktig, rosa, benägenhet till utslag.

Kapha: Tjock, len, fuktig, oljig och mjuk.

Tal:

Vata: Oregelbunden, entusiastisk, snabb och missar ofta ord.

Pitta: Klar, skarp, jämn och logisk.

Kapha: Långsam, klar, rytmisk och ljudlig.

Personlighet:

Vata: Entusiastisk, livlig, kreativ och påhittig.

Pitta: Effektiv, disciplinerad, analytisk, driven och perfektionistisk.

Kapha: Kärleksfull, lugn, tålmodig, lycklig, hemmakär.

I sociala sammanhang:

Vata: Känner mig ibland blyg i stora sällskap men kan vara väldigt pratsam.

Pitta: Utåtgående och säker på mig själv.

Kapha: Social och får lätt vänner.

Karaktär:

Vata: Gillar att vara aktiv och upptagen.

Pitta: Organiserad och fokuserad.

Kapha: Långsam och metodisk.

Immunitet:

Vata: Ostadig, dålig och svag.

Pitta: Medium, får lätt infektioner.

Kapha: Stark.

Avföring/Tarmen:

Vata: Lös avföring. Har en tendens att bli förstoppad och har gaser.

Pitta: Fast och lös. Lite gul i tonen. Har en tendens till diarré.

Kapha: Fast och välformad.

Aptit:

Vata: Växlande och oberäkenlig. Ibland stora måltider. Måttlig törst.

Pitta: Stark och skarp. Behöver mycket mat och missar sällan en måltid. Stark törst.

Kapha: Är ständigt hungrig. Behöver inte mycket mat men är ofta sugen. Inte så törstig.

Sömn:

Vata: Lätt ryckig sömn. Vaknar tidigt och drömmer mycket.

Pitta: Måttlig,  men sover bra.

Kapha: Sover djupt och har svårt att gå upp på morgonen.

Gångstil

Vata:  Snabbt och oregelbundet.

Pitta: Snabbt men stadigt.

Kapha: Långsamt och stadigt.

Jenny Thorell

ARTIKELN HANDLAR OM