Ta gymtänket till jobbet

HÄLSA

Många ser inte alls lika positivt på motstånd och utmaningar i arbetslivet som på gymmet, trots att det kan leda till mer framgång, ökat välbefinnande och en sundare självbild. Vi visar hur.

Text: Linnea Molander

Efter träningen bärs svettpärlor, träningsvärk och andra tecken på hård ansträngning med stolthet som medaljer – de visar ju att du gjort bra ifrån dig, är ambitiös och vill utvecklas. Men när träningslinnet byts ut mot jobbkavajen är det inte lika självklart

att lusten till ansträngning följer med till ­arbetsplatsen. Många känner sig i stället otillräckliga och underlägsna när det dyker upp utmaningar, motstånd och ”träningsvärk” på jobbet.

– En nyckelfaktor för framgång på alla områden är att du förväntar dig utmaningar och motstånd och ser det som något positivt och en grund till utveckling, säger Tina Löfström som är psykologisk coach och föreläs­er om hur tankar och attityder påverkar motivation, prestation och välmående. 

”Räkna med hinder och utmaningar”

Den inställningen har många helt naturligt på gymmet. Att hårdare träning ger bättre resultat är ju ingen nyhet för den som regelbundet utmanar sig själv bland skivstänger, spinningcyklar och motionsspår. Enligt Tina Löfström gör inställningen till dina ­resultat och till vägen dit stor skillnad.

– Sätter du ett prestationsbaserat mål som bara handlar om vad du ska uppnå, utan att tänka på hur vägen dit kommer se ut, kan du missa att ta med motgångar, hinder, kritik och utmaningar i beräkningen, säger hon.

I stället rekommenderas så kallade inlärningsmål som handlar om att betrakta vägen mot målet som en inlärningsprocess. Detta är precis vad du gör när du ställer in dig på att det kommer ­vara jobbigt att gå och träna, och låter det peppa dig i stället för att hindra dig.

– När ditt mål är att lära dig och att utvecklas så mycket som möjligt blir du inte förvånad eller rädd när motgångar, hinder och utmaningar dyker upp utan du räknar med dem och ­välkomnar dem, säger Tina Löfström. 

Du är inte dina resultat

Forskning visar att den som fokuserar på att lära sig och utvecklas så mycket som möjligt inte bara mår bättre under tiden utan, ­ironiskt nog, fakt­iskt också lyckas bättre än den som ­bara fokuserar på resultatet! Det finns nämligen en mycket motivationssänkande bieffekt med att stirra sig blind på målet. Den som ­bara lägger värde vid slut­resultatet riskerar att känna sig misslyckad och tappa motivationen om resultat­et inte blev som det var tänkt.

– Personer som sätter prestationsmål identifierar sig ofta med sina resultat vilket gör dem känsliga för kritik, utmaningar och misslyckanden som skulle kunnat hjälpa dem att bli bättre, berättar ­Tina Löfström.

Fokus ligger på lärandet

Gör man inte skillnad på vem man är och vad man gör är risken alltså stor att man bara trivs med sig själv när man presterar i stället för att ta ­reda på vad det var som inte funkade den här gången, lära av det och göra annorlunda nästa gång. Då undviker man gärna att göra saker som kan hota självbilden, till exempel ta sig an utmaningar, prova nya saker eller lyssna på värde­full feedback.

– Det är betydligt bättre att i alla sammanhang se dig själv som en människa under upplärning och betrakta motstånd och utmaningar som utvecklingsmöjligheter, säger Tina Löfström.

Vilket är precis vad de flesta som lyckas med sin träning gör! Nedan finner du fem tips på hur du tar med dig det tänket till jobbet!

Så kör du järnet även på arbetet!

➺ Styrketräning

Den som står och viftar med armarna utan hantlar eller liknande kommer inte bygga särskilt mycket muskler, inte heller den som tror att något är fel när det känns jobbigt. Är det för lätt blir du inte starkare – och den som bara gör sådant den redan kan på jobbet utvecklas inte. Att något är jobbigt betyder inte att du är svag, utan det är ett tecken på att du är på väg att bli stark!

➺ Konditionsträning

Precis som med konditionsträning behöver du ställa rimliga krav på dig själv utifrån dina rådande förut- sättningar även på jobbet. Försök inte springa en mil eller ta på dig ett jätteuppdrag på första försöket – det är ett säkert sätt att tappa både lusten och tron på dig själv. Anpassa dig i stället efter dina nuvarande förutsättningar och öka efterhand.

➺ Koordinationsträning

Första gången du tar en dansklass på gymmet eller provar på yoga kan det vara lite lurigt att hänga med i rörelserna, även om du är stark och har energi. Det handlar inte bara om att orka, du måste veta vad du ska göra också. Det gäller solhälsningen på yogamattan likväl som nya uppgifter på jobbet. Övning ger färdighet, ge inte upp!

➺ Träningsglädje

Den som mår bäst av sin träning är inte den som tvingar sig själv att träna eller gör det för att få yttre bekräftelse. Sådana motivationsfaktorer självdör snabbt och träningen blir bortprioriterad. Det bästa är att hitta en träningsform som känns så rolig att du inte vill sluta. Se till att ditt arbete också är så stimulerande att du inte bara väntar på att få gå hem.

➺ Återhämtning

Precis som att kroppen behöver återhämtning mellan tuffa träningspass för att orka behöver även hjärnan, arbets­lusten och koncentrationsförmågan sättas i pausläge med jämna mellan­­­­­­­­­rum för att fungera optimalt. Att prioritera och planera in vila under intensiva jobbperioder är lika viktigt som att ha vilodagar i tränings­schemat.

ARTIKELN HANDLAR OM