Nya rön: Högt blodsocker åldrar ansiktet

HÄLSA

Högt blodsocker är inte bara dåligt för hälsan, det får oss också att se äldre ut. Det visar en ny studie som kartlagt sambandet mellan blodsockernivån och ansiktets åldrande.

Foto: Natalie Leeuwenberg
”Folk mellan 50 och 70 år tenderar att lägga på sig och fastna i en stillasittande livsstil”, säger Diana van Heemst, professor vid universitetet i Leiden, om valet av personer i studien.

Det finns en tydlig koppling mellan blodsockernivån och ett för tidigt åldrande, enligt en studie vid det holländska universitetet i Leiden i samarbete med Unilever. Även med hänsyn tagen till faktorer som rökning, solning och ett högt BMI är resultaten entydiga. Personer med högt blodsocker har bland annat slappare hy och en mer ojämn hudton än de med en låg eller normalhög sockernivå.

Man behöver inte ha diabetes för att åldrandeprocessen ska snabbas upp, det räcker med ett förhöjt blodsocker för att ansiktet ska ta stryk. Men glappet mellan ansiktets upplevda ålder och den faktiska åldern är som störst bland diabetiker.

Kollagenet försämras

Anledningen till att ansiktet åldras snabbare är inte helt klarlagt, men har antagligen att göra med kollagenet i huden.

– Det troliga är att åldrandet beror på att viktiga proteiner för huden, som kollagen, binder socker när blodsockernivåerna blir höga. Fastheten och spänsten försämras, vilket gör att man ser äldre ut, säger Diana van Heemst, professor vid universitetet i Leiden.

Accelererar åldrandet

I studien mättes blodsockernivån på drygt 600 kvinnor och män, alla mellan 50 och 70 år. I gruppen fanns diabetiker, personer med förhöjda blodsockervärden och de med normala eller låga nivåer. Samtliga fotograferades. Sedan granskades bilderna av 60 bedömare som uppskattade åldern på var och en. Resultaten visade genomgående att ju högre blodsockernivå, desto snabbare åldras ansiktet.

Blodsockret mäts i millimol och för varje ökad millimol kan man lägga till fem månader på sin ålder, menar forskarna. Har man högt blodsocker ser man alltså betydligt äldre ut än jämnåriga som ligger inom normalspannet.

Livsstilsändring effektivt

Högt blodsocker är ofta en konsekvens av en osund livsstil, med dålig kost och lite motion. Det finns tydliga kopplingar med hjärt- och kärlsjukdomar – det faktum att man dessutom åldras utseendemässig hoppas Diana van Heemst ger ytterligare en anledning till förändring.

– Min förhoppning är att sambandet mellan blodsocker och åldrande ska motivera folk att leva sundare än vad de gör.

Så sänker du blodsockret:

Kosten
Inspireras gärna av Medelhavsmaten och fokusera på grönsaker, baljväxter och sådant som innehåller omättade fetter som fet fisk, skaldjur, rapsolja och valnötter. Välj fullkornsprodukter och undvik snabba kolhydrater som pasta, vitt bröd och ris.

Följ upp dieten efter ett tag – har blodsockernivån sjunkit? Det kan vara bra att ta hjälp av en dietist för att få råd om vad just du behöver tänkta på.

Träningen
Tänk så rörlig som möjligt. Promenera så ofta du kan och välj trapporna i stället för hissen. Har du ett stillasittande jobb, höj skrivbordet och stå upp under delar av dagen. Komplettera med ett par träningspass i veckan – simning, gympa och raska långpromenader funkar bra.

Inställningen
Satsa på att gå ner i vikt. Ligger man på 30 i BMI är risken att utveckla diabetes fem gånger större än om man har normalvikt. Oavsett vilken kost du väljer, ät balanserat och regelbundet. Se över din livssituation och försök att minska på stressen. Goda sömnvanor är också viktigt för ämnesomsättningen och vikten.

Källa: Vårdguiden, Livsmedelsverket

Undvik de värsta blodsockerbovarna:

Stora portioner. För mycket kalorier leder till övervikt vilket har ett direkt samband med högt blodsocker och diabetes.

Socker, särskilt läsk. Läsk kan plussa på med hundratals kalorier utan att ge någon mättnadskänsla.

Extrema dieter som LCHF. Att strikt äta enligt LCHF är inte att rekommendera om man har förhöjt blodsocker eftersom dieten kan ge höga blodfetter. Höga blodfetter har flera negativa hälsoeffekter, bland annat risk för åderförkalkning.

För lite motion. Skulle man röra sig i förhållande till kaloriintaget behöver man minst en halvtimmes motion om dagen.

Cigaretter och snus. Nikotin minskar kroppens känslighet för insulin, vilket gör att blodsockret stiger. Nikotinet skadar också blodkärlen, därmed fastnar kolesterol lättare på kärlväggarna.

Stress. När man är stressad utsöndras stresshormonet kortisol. Vid ett ständigt påslag av kortisol krävs mer insulin för att hålla blodsockret på rätt nivå.

Källa: Karolinska universitetssjukhuset, Vårdguiden

Fakta: Högt blodsocker och diabetes

Cirka 400 000 personer i Sverige behandlas för diabetes. Diabetes har man om blodsockernivån som mäts på fastande mage ligger på minst 7 millimol/liter (mmol). Omkring 90 procent av alla med diabetes har diabetes typ 2 som är nära kopplad till övervikt.

En högriskgrupp för diabetes typ 2 är medelålders män. Men sjukdomen kryper ner i åldrarna och upptäcks även bland yngre i 25–30-årsåldern.

Förhöjt blodsocker är värden mellan 6,1 och 6,9 mmol/l. Många är ovetande om sin nivå och att de löper ökad risk att utveckla diabetes.

Antalet personer med blodsockervärden inom denna gråzon är okänt. Men i takt med att övervikt har blivit vanligare, är högt blodsocker numera ett folkhälsoproblem.

Blodsockret ger sällan några symptom om det inte överstiger 10 mmol/l. Testa din nivå om du ligger i riskzonen – exempelvis om du har en kalaskula eller föräldrar med diabetes.

En hög blodsockernivå är skadligt för hjärta och kärl, ögon, njurar och nerver. Man kan sänka sin nivå genom att lägga om kost- och motionsvanorna. När man har utvecklat diabetes behöver man medicinsk behandling med tabletter. Efterhand måste man ofta komplettera med insulin.

Källa: Karolinska universitetssjukhuset, Vårdguiden

Linnea Bolter

ARTIKELN HANDLAR OM