Slå bort din ilska

HÄLSA

Hälsa tipsar om nio sporter som tar hand om ilskan och nedstämdheten

Kasta inte porslin när du är arg eller tröstät när du är ledsen.

Fysisk träning är mer konstruktivt.

Foto: Foto: SARA RINGSTRÖM
slå ett slag för själen. Att röra på kroppen har effekt på psyket. Behöver du få ut aggressioner så är till exempel boxercise effektivt.

Att det är bra för människor att röra på sig när de är nedstämda, frustrerade eller ilskna är ingen nyhet. Redan 1905 ansåg forskarna Franz och Hamilton att fysisk träning har en positiv effekt vid depression. Men inte förrän nu har läkare börjat ordinera träning på recept. Lillemor Nyberg, distriktsläkare i Karlskoga, har varit ansvarig för Må bra-projektet, som gått ut på att ge fysisk gruppträning till patienter med många olika besvär och sjukdomar, bland annat depression, under tre månaders tid. Här är några av de erfarenheter hon gjort:

90 procent av patienterna uttryckte att de mådde bättre i slutet av behandlingen jämfört med när de skrevs in.

Vitaliteten, kraften och energin ökade.

De klarade av både arbete och fritid lättare.

Gruppträningen gav social samvaro och gemenskap, man hade roligt tillsammans.

Välkommen paus

- Så många glada patienter som jag har träffat i det här projektet har jag aldrig mött tidigare, säger hon.

Att distrahera kroppen med fysiska aktiviteter kan ge en välkommen paus från tankar som snurrar runt, runt. När det medvetna jaget är upptaget kanske det undermedvetna får en chans att bearbeta problemen på sitt sätt.

Förutom den omedelbara känslan efter ett pass kan man också se en mer långsiktig effekt på humöret ju mer man tränar.

- Redan efter åtta veckor upplevde nästan alla i projektet en påtaglig förbättring av sitt psykiska välbefinnande, berättar Lillemor Nyberg.

9 sporter som gör dig harmonisk

Läs mer:

Sofia Larsson