Så håller du dina nyårslöften 2013

Nyårslöften både avges och bryts i en förkrossande hastighet år efter år, så vad är egentligen hemligheten bakom de löften som håller?

Psykologiska coachen Linnea Molander guidar dig genom de tio vanligaste skälen till att nyårslöftet spricker och visar hur du får dem att hålla!

Linnea Molander, psykologisk coach

Fälla 1: Oinspirerande

För att de där löprundorna eller morgonmeditationen du lovat dig ska bli av behöver du veta klart och tydligt varför det är viktigt för dig. Meningen: ”Det är mitt nyårslöfte” kommer tyvärr inte kännas tillräckligt inspirerande om ett par månader.

Skapa en tydlig bild av hur stark och frisk du kommer att känna dig av löpningen eller hur relationen till dina barn stärks av att du är lugn och närvarande, som motiverar dig att fortsätta.

Fälla 2: Du letar topp­resultat direkt

Ibland kommer en sovmorgon locka mer än yogan du lovat dig själv och en take away-latte slinker ner fast du egentligen slutat dricka kaffe. Och det är helt okej för det tar alltid en stund för nya vanor att sätta sig.

Se det i stället som en naturlig del av förändringen och skippa det dåliga samvetet.

Fälla 3: För stort mål

Sikta gärna högt men se till att ha många mindre delmål på vägen.

Om du vill bli miljonär kan delmålen handla om att byta till ett billigare elbolag, spara ihop 5 000 kronor och att börja investera fem procent av lönen. Varje gång du når ett delmål får ­motivationen en boost, så ju fler delmål desto bättre!

Fälla 4: För litet mål

Om det inte var lika spännande som du ­hade hoppats att ta morgonpromenader eller gå den där drejkursen kommer din motivation sjunka som en sten. Då är det dags att ­höja ribban, vara kreativ och hitta ett nyårslöfte som får dig att tagga till ordentligt. Skulle det kännas mer utmanande att ta dykcert, gå en kurs i vinprovning eller ta gult bälte i karate?

Fälla 5: Opersonligt

Det är nyårslöftet som ska passa dig, inte tvärtom!

Funkar det inte att meditera varje morgon eller om det visar sig att det inte passar dig alls att plugga spanska, prova att meditera två kvällar i veckan i stället och byt språk eller lärare. Våga vara flexibel och ändra tills det funkar.

Fälla 6: Du är för resultatfixerad

Tänker du bara på vad du vill uppnå kommer du känna dig nöjd först när du når målet någon gång i framtiden.

Om du i stället sätter handlingsmål kan du känna dig nöjd varje dag åt att du håller ditt nyårslöfte.

Byt ut målet: ”Jag ska gå ner sex kilo” mot: ”Jag ska inte äta socker på vardagar”.

Det kommer att öka din motivation massor och resultatet kommer på köpet! 

Fälla 7: Allt eller inget-tankar

Var snäll mot dig själv. En vanlig fälla är att tro att om det inte blir perfekt från början är det ingen mening alls.

Men ett snedsteg innebär absolut inte att det är kört.  Framgångsrik blir den som klarar att resa sig flest gånger inte den som aldrig faller.

Fälla 8: Orealistiska förväntningar

Hoppas du att en högre lön eller smalare kropp ska göra dig lycklig? Då kommer din motivation att tryta när du upptäcker att det inte stämmer. Fundera på vad du egentligen vill uppnå med ditt nyårslöfte. Det är inget fel i att önska sig en högre lön eller tajtare kropp men om målet är att bli lycklig kommer det inte fungera.

Acceptera att ibland får man precis vad man önskar sig, varken mer eller mindre, så se till att ditt nyårslöfte ger dig det du vill ha.

Fälla 9: Ensamhet

Vi lever i ett individualiserat samhälle där det är lätt att tro att man behöver klara allting själv, men det finns massor av stöd att få! Ring dina vänner och föreslå en gemensam promenadgrupp, gå på kurs och lär dig att meditera ihop med andra eller hitta peppande facebookgrupper och internetforum där du kan få stöd och uppmuntran av andra som också vill springa sitt första lopp.

Fälla 10: Lågt Självförtroende

Ju mer du vet om dina tidigare framgångar, desto bättre för­beredd är du för nya utmaningar!

Påminn dig om vad du klarar genom att skriva en lista över allt avklarat hittills i livet, som att uppfostra dina barn, ta körkortet eller ta dig igenom en kris. Titta ofta på listan och var stolt över dig själv!

Linnea Molander