”Varför går jag inte längre ner i vikt?”

avAnnika Jeppsson

Tränaren Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Foto: Thinkstock
Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se

Jag undrar vad jag gör för fel när det inte händ­er något med min vikt? Jag är 54 år och har tränat mycket i mitt liv och vet att man måste vara konsekvent och ha tålamod. Men nu blir jag fundersam. Jag har gått på en diet i fyra månader bestående av äggvita, lax, kyckling, kvarg och grönsaker. Jag tränar tre dagar, vilar en, tränar tre och så vidare. Både styrka och kondition. Jag promener­ar också väldigt mycket. Första veckorna med den här metoden gick jag ner 10 kilo. Men nu har det stannat helt och jag har till och med gått upp några kilon. Vad ska jag göra för att fortsätta gå ner i vikt? Hälsningar Peter

SVAR: Det är många faktorer som spelar roll i ditt fall. Dels så blir ämnesomsättningen sämre med åldern och kroppen svarar inte på samma sätt som tidigare. Dels så sjunker även ämnesomsättningen efter ett tag när du går på en lågkaloridiet. Din kropp svarade snabbt på kosten och träningen, men till slut hamnar den på en platå. Om man vill att ytterligare ska hända så behöver man förändra något.

Variation är A och O vid träning. Man brukar säga att kroppen vänjer sig vid en viss sorts träning och att det kan vara fördelaktigt att variera sig efter cirka 2–3 månader. Det kan till exempel innebära att för­ändra intensitet, träningsform eller antal pass. Så att kroppen inte alltid utsätts för samma belastning och form av träning. Gällande kosten anser jag också att det är viktigt att du får i dig bra fetter för energi i form av till exempel olivolja eller kokosolja. Dessa fetter förbränns snabbt och lätt i kroppen, är hälsosamma och bra för din fettförbränning samt ger energi till träning.

Lycka till!

ARTIKELN HANDLAR OM