”Tränar jag förgäves?”

Träningsexperten Malin Nylén svarar på läsarnas frågor

Foto: Thinkstock

Fråga tränaren: Träningsexperten Malin Nylén svarar på dina frågor om träning och hälsa.

LINDA: Jag tränar tre gånger i veckan, allt från styrka och löpning till promenader och pass som crossfit. Jag kan känna att jag har muskler men de ligger under fettet, de syns

liksom inte. Jag känner att jag bara blir större och inte välsvarvad med synliga muskler. Är det sant att man har vissa ställen där man lägger på sig mer fett och därför inte kan bli kvitt fettet där? Måste jag ändra kosten? Jag äter ganska hälsosamt men också

godis då och då.   

/Linda

SVAR: I ditt fall låter det som att du bör se över regelbundenheten i kosten och att du får i dig rätt energikälla vid rätt tidpunkt. Kanske äter du för lite och för sällan? Att peta in ett extra mellanmål kan få förbränningen att tagga till. Jag brukar rekommendera tre huvudmål (frukost, lunch och middag) och två-tre mellanmål. Vi har alla olika genetiska anlag och lagrar fett olika. Logiskt sett minskar du fett sist på de ställen där du har störst fettansamling. Hur mycket rör du på dig i vardagen? Kan du öka vardagsmotionen så att din livsstil blir mer aktiv? Stressar du mycket och sover dåligt? Stillasittande arbete i kombination med hög stress­nivå är en faktor som påverkar kroppens fettinlagring till det negativa. Lycka till!

Wellness

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning