Ät rätt fett – må bättre

Av: 

Maria Nygårds

Lina Broström

Hälsa

Osäker på vilket fett som är bra? Viktklubb har listan

Att kroppen behöver fett vet vi. Men vilket och hur mycket?

Viktklubbs matspanare Maria Nygårds reder ut begreppen.

Olja är bra fett, mne ska inte använda i obegränsad mängd, säger Viktklubbs matspanare Maria Nygårds.
Olja är bra fett, mne ska inte använda i obegränsad mängd, säger Viktklubbs matspanare Maria Nygårds.

Fet mat står för en tredjedel av alla världens hjärtattacker, visar ny forskning.

I studien som undersökte 52 länders matvanor visades att den feta västerländska maten ger ökad risk för hjärtattacker. I stället för kött, ägg och skräpmat ska man välja orientalisk mat och mycket frukt och grönt.

Kroppen behöver fett

Men inget fett alls är inte heller bra. Kroppen behöver fett. Fett är det näringsämne som ger mest energi per gram. Enligt rekommendationer från Livsmedelsverket bör 30 energiprocent komma från fett. Det vill säga om vi ligger på ett energiintag på 2000 kcal så bör 600 kcal komma från fett.

Däremot ska vi välja fett som är bra för kroppen till exempel nyttiga fetter från fisk. Det är bättre att minska halten av transfetter och mättat fett bör inte ge mer än 10 energiprocent av dagsintaget.

Olja fetare än smör

I matlagningen är det många som tror att smör är fetare än olja, men det är faktiskt tvärt om. Olja består av 100 procent fett jämfört med smör som innehåller 80 procent fett.

Olivolja som innehåller bättre fetter för hälsan kan inte användas i obegränsad mängd om man vill minska i vikt även fast många TV-program lurat oss att tro det. Omsatt till energi motsvarar en deciliter olja 795,6 kcal och en deciliter smör 676,4 kcal.

Om man använder olja i matlagningen ska man inte ha så hög temperatur, då förstörs de bra egenskaperna. De oljor som tål högst värme och passar bäst för matlagning är oliv, raps och avokadoolja.

ANNONS EXTERN LÄNK

Så vet du om du är i hormonell obalans - läs expertens råd här.

Wellness

Publisert:

Aftonbladet

/

Hälsa