Smaskig GI-mat i ryggsäcken

HÄLSA

Så orkar du mer på sportlovet

Hela Sverige firar sportlov! Dags för mysigt lunchfika i pisten, pulkabacken och på skridskoisen.

Men glöm sockerbomber som kexchoklad och kakor i matsäcken. Tänk GI-smart så räcker orken längre!

Packar du limpmackor, varm choklad och ballerinakex i ryggsäcken när familjen drar till fjälls? Eller väljer ni lyxalternativet och beställer smaskiga hamburgare och pommes på topprestaurangen? Stopp, stopp, stopp!

– Den traditionella sportlovslunchen är rena insulinbomben och innehåller för mycket socker och för lite protein, säger Söndags kostexpert Ulrika Davidsson.

”Strunta i kexchokladen”

Sött, fiberfattigt bröd, pommes frites, pulvermos och mjölkchoklad får blodsockret i kroppen att gå upp för att sedan störtdyka. Resultatet är att du blir trött, slö och sugen på ännu mer socker efter en timme. Dessutom minskar din förbränning och fettinlagringen ökar.

– Smartast är att göra en riktigt matig GI-macka, strunta i kexchokladen och packa nötter och torkad frukt istället.

– Vill man unna sig att köpa lunch i backen, ska man satsa på matig soppa som till exempel gulasch eller kött, fisk och kyckling med en matig sallad eller varma grönsaker, säger Ulrika.

Laga GI-maten själv – massor av recept:

Så får du matsäcken att mätta bäst:

Tips!

Gör din egen varma chocklad:

Erika Scott